23948sdkhjf

55 elektriske Scaniaer til Asko

Bilene er bestilt. Og ABB skal levere ladeinfrastruktur ved distribusjonssentre over hele landet.

ASKO har daglig 600 lastebiler på veien og har mål om nullutslippsdistribusjon av dagligvarer i 2026. Det er egentlig ikke så lenge til...

- ASKOs satsing på tyngre nullutslippskjøretøy er Norges mest ambisiøse. Som en global leder innen elektriske transportløsninger ser vi fram til å bidra med våre erfaringer, tjenester og ladeløsninger for mer bærekraftig transport, sier Gøran Salomonsen, leder for ABB Electrification Norway.

Utover normal bedriftsøkonomisk avkastning

De første ABB HVC 150C (150 kW) lynladere er allerede i drift hos ASKO på Kalbakken i Oslo. Til og begynne med lader de to batterielektriske Scania lastebiler, som du kan lese i vår artikkel HER.

- Vår ambisjon krever store investeringer, spesielt innenfor energi og transport, sier Svein Sollie, direktør Transport hos ASKO .

- ASKO skal være i førersetet innenfor disse områdene, vi skal våge å satse, og vi skal være villige til å betale utover hva som er kravet til normal bedriftsøkonomisk avkastning. ABB ble valgt som leverandør for lading av lastebiler på grunn av sin globale ekspertise, referanser og tekniske løsninger.

Batteri og brenselceller

ASKO har vært en pionér på lastebiler med nullutslipp i Norge.

Det startet i Oslo i 2016 med en ombygd lastebil fra Nederland med nyttelast på fem og halvt tonn.

I begynnelsen av 2020 tok de i bruk fire hydrogendrevne Scania lastebiler i Trondheim med totalvekt på 26 tonn og rekkevidde på 500 km.

Deretter fulgte de nevnte batterielektriske Scania lastebiler i hovedstaden med nyttelast på rundt 10 tonn og oppgitt rekkevidde inntil 120 km.

ASKO har bestilt totalt 55 slike Scania lastebiler, og var landets første til å bestille Tesla Semi lastebiler, 10 stykker. Sistnevnte skal få en nyttelast på 36 tonn og rekkevidde inntil 800 km.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063