23948sdkhjf

Og bilen heter? Jålebukken!

Vanskelig å ikke like en transportør som setter sånne navn redskapen.

Det er MAN selv som forteller om den forholdsvis ferske bedriften B&T Logistikk AS.

Den ble stiftet i 2014, eies av Thor Berget (daglig leder) og Kjetil Tovsrud , har ti egne biler og har frem til nå drevet mest med stykkgods på Østlandet. Selskapet har også terminaltjenester og lagertjenester på Biriterminalen like nord for Mjøsbrua.

Men de akter ikke bli ved sin lest. Da de nylig tok i bruk en ny MAN TGX 26.500, var det første bilen i stallen med krokløft (fra Palfinger).

– Denne bilen startet egentlig som en fleip for noen år siden, forteller Tovsrud.

– Vi har sporadisk kjørt elektrisk og elektronisk avfall for Metallco EE på Gjøvik med skapbilene våre. Fleipen gikk ut på at vi burde anskaffe en krokløftbil for denne transporten. Nå er fleipen blitt realitet og har skaffet oss en ny nisje.

Det nye krokløftsettet har inntransport av EE-avfall fra hele Hedmark og Oppland, og noe mer sporadisk fra Østfold og Vestfold. Og behovet er absolutt til stede, for allerede er bil nummer to til denne transporten i bestilling.

– Den er dønn maken, bortsett fra at den skal ha den automatiserte TipMatic-girkassa. Det er tross alt førstevalget til stort sett alle sjåfører i dag, sier Tovsrud.

Men like morsomt er altså navnet (alle bilene hos B&T Logistikk har fått egne navn). Den nye bilen heter Jålebukken.

– Dette er en bil som har stort sett alt utstyr, forteller Kjetil Tovsrud. som er bilansvarlig og i tillegg fast sjåfør på den nye bilen.

– Og likevel manuell girkasse. Dette er så uvanlig i dag at selgeren, Bjørn Enger på Rudshøgda, fikk spørsmål fra fabrikken om bilen var spesifisert feil.

Men det er rett og slett jeg som har villet ha det slik på den bilen jeg kjører selv. Jeg synes MAN-løsningen med ComfortShift (clutchbetjening via bryter på girspaken) fungerer aldeles utmerket når man har fokus på riktig bruk.

Samtidig er bilen nøktern på andre områder. Den har D26-motor på 500 hk, og den har det mellomhøye XLX-førerhuset.

– Motoren har krefter nok og er svært økonomisk i drift. Jeg synes også at XLX-førerhuset er MANs mest harmoniske, det har plass nok og full ståhøyde.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063