23948sdkhjf

Brødrene som fant roen med eget firma

Slik ble Br. Stenskjær til. Og slik ble nylig brødre-selskapet til to forskjellige selskaper. I dag omsetter de samlet for drøyt 60 millioner kroner i året.

Året var 1986. Brødrene Bjørn og Hans Gunnar Stenskjær fra Odal’n kjørte langtransport begge to.

Etter å ha kjørt i mange år ønsket de seg en roligere hverdag. Det å få komme hjem hver dag fristet sterkt, så de startet sitt eget firma sammen.

Dermed oppsto Br. Stenskjær med en tippbil og en septikbil. Tippbilen brukte de til grus og brøyting.

Firmaet vokste

Både Bjørn og Hans Gunnar kjørte selv i firmaet en stund. Men så ble det stadig større oppdragsmengde, og de fikk tak i flere biler og ansatte folk. På det meste var de oppe i 30 biler.

I 2008 gikk dessverre Bjørn bort etter lang tids sykdom, og hans sønn Bjørn Anders tok over. Bjørn Anders hadde allerede vært en del av Br. Stenskjær, og kjørte selv, så han visste hva som ventet han.

Men i 2017 sto de igjen ved et veivalg. Det endte med at de solgte septikavdelingen til Arnkværn Miljø og Renovasjon, inkludert Anders som daglig leder. Br. Stenskjær AS er nå med i VA365-gruppen sammen med Arnkværn Miljø og Renovasjon.

VA365 har i underkant av 80 ansatte og 42 biler fordelt på 9 avdelinger. Kjerneområdet er Hedmark, Oppland, Akershus og Oslo, men de utfører oppdrag over hele landet.

Kjører for BASF

Hans Gunnar er nå daglig leder for transporten, med firmaet Br. Stenskjær Transport AS.
I dag kjører Br. Stenskjær Transport blant annet korn, potet, stykkgods og asfalt, både lokalt og langt.

I tillegg er Br. Stenskjær Transport AS hovedtransportør av BASF, som er en av
de ledende i sin bransje. BASF leverer byggkjemikalier til bla tunneldrift.

En av sjåførene som har vært hos Gunnar lengst, er Bjørn Skarpjordet (63). Han tok
lastebilsertifikat i 1977, og har kjørt litt av hvert, blant annet brus og flytting. Men så fikk han etter hvert muligheten hos Gunnar i 2005, og der ble han.

Bjørn trives veldig godt i firmaet, og kjører nå tilsetningsstoffer for BASF over hele
landet. Bjørn ble veldig glad da han «fikk» drømmebilen hos Gunnar. En splitter ny DAF som han vil kjøre til han går av med pensjon.

Bonustur for skribenten

En fredag i mars 2018 ringte Gunnar meg. Det var en tur til Bergen det hastet med, en sjåfør var syk, så jeg stilte opp. Til daglig kjørte jeg tømmerbil på den tiden, og var heldig med at det var en roligere periode.

Dermed fikk jeg fri og reiste til Bergen en mandag morgen. Og det ble en fin tur. Fint føre over Hardangervidda, fine tunneler med blått lys i (der alle stopper og tar bilder, hehe).

Den ene Bergensturen endte opp med å bli til to turer den uka. Men det var egentlig bare artig. Blant annet var det veldig hyggelig å få en kaffepause med Bjørn Skarpjordet på tur tilbake.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Transportmagasinet nr 1 2019

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079