24/60 på tømmerveinettet, et uferdig forslag?
Forslag om mulige nye regler for lengde, tyngde og akselkombinasjoner skaper både debatt og litt forvirring.
- Vi ser positivt på at det kan komme 24 meter og 60 tonn, men det kan se ut som forslaget som er varslet blir et dyrt forslag, og at det vi ta svært lang tid å omstille seg, sier Nilsen til Tungt.no.
Og lesere som skulle tro 24/60 allerede er frisluppet, de er tilgitt for det:
Regelendring fra 15. januar tillater vogntog på 24 meter og 60 tonn med minimum 7 aksler, men det er lett å overse at dette gjelder på vegnettet for modulvogntog. Et vegnett som altså allerede tillater 25,25 meter i forskjellige kombinasjoner.
Eventuell forvirring ble forsterket ved at flere medier samtidig varslet om at Vegdirektoratet snart kommer med forslag om å tillate overnevnte kombinasjon på tømmervogntognettet. Og det vegnettet er jo en helt annen skål – i prinsippet alle relevante veier i hele Norge.
Derfor argumenterer Nilsen med følgende:
- Forslaget er dyrt slik vi tror det kommer, fordi det da må bestilles nye fireakslede hengere i alle mulige varianter. Det vil i tillegg ta lang tid å få effekt av endringen på grunn av for liten kapasitet hos påbyggerne, mener han.
Det er kravet om fire aksler som skaper problemet. Utfordringen med at minstelengde fra første til siste aksel er 19 meter dersom man skal å øke totalvekten, det kan imidlertid løses enkelt og rimelig med å forlenge draget.
- Dersom forslaget tillater å dra ut draget på de treakslete hengerne som brukes i dag, vil vi fått en gradvis overgang og tilvenning.
Nilsen mener det er lite fornuftig at når du har to separate enheter - bil 26 tonn og henger på 28, og som til sammen blir 54 tonn - men så fort du kobler det sammen tillates bare 50 tonn.
- Ved å tillate 54 tonn på eksisterende utstyr, vil det føre til lavere utslipp pr tonn-kilometer, færre biler på veien, og da igjen behov for færre sjåfører i en tid hvor dette faktisk er mangelvare.