Holder det å klappe?
*Oppdatert med svar fra Bring 27.03.2020 kl. 01:15
Når hyllene er tomme for dopapir, så fylles de opp igjen. Yrkessjåførene holder hjulene i gang. Varer kjøres som normalt.
Forskjellen fra før koroanutbruddet, er at folk klapper. Interaktivt eller fysisk.
Normalt griseri
Den siste tiden har spisesteder, toaletter og dusjer langs veien blitt stengt. Dette ble gjort med Statens vegvesen og landets kommuner i førersetet.
Med tanke på forverring av forholdene langs veien, er det vel desto viktigere at hygieneforholdene er optimale når sjåførene ankommer bestemmelsesstedet?
På Alnabru har samlastere som Schenker, PostNord og Bring store terminaler. Vil man treffe sjåfører som har døgnhvil, kan man når som helst legge turen innom Alfasetveien. På baksiden av Bring-terminalen, ligger sjåfører og sover i bilene sine.
Uakseptable forhold
Da tungt.no besøkte området, mandag 23. mars, stod både norske og utenlandsregistrerte kjøretøyer parkert. En trekkvogn kom og parkerte etter å ha satt fra seg tralla hos Bring. En annen startet arbeidsdagen med å kjøre inn på PostNord sin terminal for å laste.
Her er det ingen tilgang til dusj, toalett eller andre fasiliteter. Området rundt bilene er preget av søppel, knuste spritflasker, plasflasker med urin - etter at sjåførene har tisset inne i bilen. Det lukter avføring.
En sofa, en brukt vaskemaskin, deler av et ventilasjonsanlegg og mye annet søppel flyter i området. De større tingene kom neppe dit med lastebil, men resten av søppelet stammer sannsynligvis fra sjåfører. Her bidrar tilsynelatende mange parter, direkte eller indirekte, til å holde området på et absolutt lavmål.
Det er en kjent problemstilling at sjåfører ikke får benytte samlastere og andre transportkjøpere sine områder til å avholde døgnhvil. Ofte må sjåførene ut å lete etter et sted å parkere etter endt arbeidsdag.
Hvordan føles det når man parkerer i søppelet på Alfasetveien? Får man lyst til å anbefale andre dette yrket?
Statlig ansvar?
Tungt.no har sendt likelydende spørsmål til Bring og Postnord. Kommunikasjonsdirektør i Posten/Bring, Elisabeth Gjølme, har skrevet at hun vil komme tilbake med svar, mens kommunikasjonssjef, Bjørn Thorvaldsen i PostNord har svart følende:
- Hva slags tiltak har PostNord/Bring gjort med tanke på sjåførhygiene?
PN: - PostNord har sammen med våre underleverandører iverksatt en rekke tiltak med tanke på sjåførhygiene i forbindelse med koronautbruddet i Norge, som blant annet innbefatter oversettelse av plakater/info om smitte/håndhygiene på diverse språk, hansker, instruks om levering osv.
- Får langtransportsjåfører lov til å avholde døgnhvil inne på PostNord/Bring sine områder, med tilgang til toalett/vaskemuligheter?
PN: - Det er ikke lov til å ta døgnhvile på Alfaset eller Langhus på grunn av plass på uteområdet.
- Hvem tenker dere er ansvarlig for å tilby egnede døgnhvileområder? (Transportkjøper/myndigheter/andre?)
PN: - Det er i PostNords interesse å sikre verdige arbeidsforhold for en bransje og arbeidsgruppe som nå står på for at nordmenn skal få sine varer.
- PostNord AS er opptatt av å øve trykk mot myndighetene for alt som har med transportnæringens rammevilkår å gjøre. Som et av de største NLF-medlemmene og sammen med NHO LT jobber vi kontinuerlig med å sikre rammebetingelsene for bransjen, herunder også for våre leverandører.
- Døgnhvileplasser som er egnet for bruk av sjåfører som kun har sin egen lastebil å bo i, er en utfordring i bynære strøk. I Oslo finnes det per i dag ingen slike døgnhvileplasser, noe som det har vært ønske om i lang, lang tid. Vi vet at våre bransjeorganisasjoner jobber mot myndighetene for å få fortgang i dette.
- Hva tenker dere om forholdene som beskrives i Alfasetveien?
PN: - Bildene fra Alfasetveien ser ikke bra ut.
Bring ble stilt de samme spørsmålene som gjengitt over. Kommunikasjonsdirektør, Elisabeth Gjølme, svarer følgende til Tungt.no om ettermiddagen samme dag som saken ble publisert:
- Vi har flere løsninger for ulike behov og deler av virksomheten på Alnabru. Blant annet:
- Hybler/brakker med overnattingsrom og fasiliteter, bl.a. toaletter, dusj og muligheter for klesvask.
- For døgnhvile henviser vi sjåførene til offentlige døgnhvileplasser.
- Alle sjåfører får info og kart fra Statens Vegvesen med oversikt over døgnhvileplasser, toaletter, dusj osv.
- Eksterne sjåfører som leverer til Posten/Bring har tilgang på flere sanitæranlegg.
- Ekstra hygiene- og renholdstiltak er innført på terminaler og enheter for å forebygge korona-smitte.
- I disse Korona-tider har vi i tillegg leid inn mobile sanitæranlegg som er utplassert på området.
- Generelt er vi opptatt av gode vilkår for sjåførene og ønsker å bidra til det gjennom egne tiltak, bransjesamarbeid og med myndighetene. Stengte rasteplasser og for få døgnhvileplasser, spesielt i Oslo-området, er en utfordring. I disse korona-tider er det viktigere enn noen gang å holde offentlige raste- og døgnhvilplasser åpne og dele ut antibac.
- Uteområdet på bildet er et kjent sted for yrkessjåfører. Det er dessverre lite tilrettelagt for parkering og døgnhvile i Oslo. Det er nok sjåfører som både leverer til oss og andre som bruker dette området som til syvende og sist er Oslo Kommune sitt ansvar. Dette området har dessverre også utviklet seg til å bli et område hvor folk dumper søppel. Det er ikke bra.