Lastebilkartellet: Over 240.000 krav
Kartellvirksomheten til de største lastebilprodusentene i Europa var et hemmelig og ulovlig prissamarbeid i en periode på 14 år fra 1997. Det gjorde at alle lastebilene i Europa ble solgt med betydelig prishopp som et resultat av
Samtidig forsinket det ny teknologi som kunne redusere lastebilenes utslipp av helsefarlige stoffer.
I juli 2016 inngikk EU-kommisjonen et forlik med samtlige produsenter utenom Scania. Volvo/Renault, Daimler, Iveco og Daf ble ilagt en bot på totalt oppunder 28 milliarder kroner, mens Man fikk full immunitet overfor kommisjonen for å ha avslørt kartellet.
Scania nektet på sin side for å ha noe med kartellet å gjøre, men ble senere ilagt en egen bot av EU-kommisjonen på rundt 8,2 milliarder kroner.
Stian Færøy Herringbotn er seniorkonsulent i Truck Refunds, og jobber med å fremme krav fra lastebileiere. Et krav kan inkludere flere lastebiler.
Per i dag har han krav fra norske bileiere som inkluderer rundt 1000 lastebiler. Han vet ikke nøyaktig hvor mange norske krav totalt som er sendt inn fra ulike parter, men anslår det til å være mange tusen.
- Vi ser at det er gode muligheter for lastebileiere til å få refundert deler av kjøpesummen. Det er vanskelig å si hvor mye det kan bli, men det er estimert at tilbakebetalingen per bil vil være rundt 50000 kroner. Det kan bli litt mindre og det kan bli mye mer, sier Herringbotn.
Han sier at det fortsatt er mange som ikke vet at de kan sende inn et krav, og at de som ønsker å fremstille det kan få hjelp til den prosessen.
- I kartellsaken er det til nå kommet dom i rundt 60 saker i Europa som har gått til fordel for saksøkere. Disse sakene er veldig like de som vi fremstiller, og på grunnlag av det kan jeg si at det ser positivt ut for de som fremstiller krav, sier Herringbotn.
Han legger til at det per i dag er registrert rundt 110 søksmål med totalt over 240000 krav. Hvor mange lastebiler dette inkluderer vet han ikke. Et søksmål kan inneholde mange tusen krav, og et krav kan inkludere flere lastebiler. Det er ventet at dom og utbetalinger i mange av sakene vil skje i 2021.
- Vår organisasjon jobber i 32 land i Europa, og har svært gode rutiner på disse søksmålene. I Norge forsøker jeg å fange opp de som har krav på erstatning, og ringer rundt og informerer om årsaken og gangen i dette. Det er en ganske grei prosess som vi hjelper til med, sier Herringbotn.
Han legger til at det er gode muligheter for at alle krav for biler kjøpt fra 1997 til 2011 vil bli vurdert av retten.
For perioden fra 2012 til 2014, og muligens til 2016, er det også en gode muligheter, siden effekten av kartellsaken ikke forsvinner umiddelbart og de kunstige prisene holder seg en stund etter avsløringen av kartellet.
Kontakt redaksjonen hvis du er en av de som har fremstilt krav. Vi ønsker å komme i kontakt med deg. Send en e-post til eivind.bye@egmont.com.
TruckRefunds.com
TruckRefunds.com er en organisasjon som tilbyr personlig krav som omhandler Lastebilkartellet.