23948sdkhjf

Med lånte skilt og kabotasjestikk

Kontrollen på Jessheim var av det livlige slaget i dag.

Kontrollteamet på Jessheim trafikkstasjon fikk litt å henge fingrene i i dag, og har sendt oss en fin liten meny av overtredelser.

Vi skal ikke her nevne flere enn to. Og den ene gjør det åpenbart at ikke alle utenlandske sjåfører leser Tungt.

"Man skal stoppe for kontroll. Ellers blir man innhentet og anmeldt" sa Bjørn Uno Rogneby, kontroll-leder ved utekontroll Romerike, til Tungt tidligere i uken.

Han antydet samtidig en rekke årsaker til at enkelte ikke stopper.

I dette tilfellet kunne ikke sjåføren i den grønne bilen på slovakiske skilter erindre å ha sett skiltet, og var heller ikke sikker på hva det skulle bety... Han ble innhentet.

Nærmere kontroll av papirene førte til diverse oppdagelser. Og etter hvert til anmeldelse for ulovlig kabotasjekjøring i tillegg.

På fraktbrevet inn til Norge, grunnlaget for kabotasjeturen, i var nemlig skiltnummeret overstrøket og nytt skrevet inn med kulepenn. Videre manglet det leveringsdato på godset som kom inn.

Men det mest kuriøse var fraktbrevet på lasten han hadde med under kontrollen. Det fremsto som en internasjonal frakt av søppel til Tyskland - men hvor sjåføren kunne fortelle at han skulle levere lasten til togfrakt ut fra Oslo...

Ergo kabotasjetur. Som er anmeldt.

Og så kan man jo spekulere på hvordan sjåføren får betalt når det papirmessig er en internasjonal tur og reelt en kabotasjetur? Tungt.no forsker videre på saken.

Så har vi saken om falsk kjennemerke

For slovaken og hans selskap var ikke alene om å bli anmeldt idag. Også norsk bil, selskap og sjåfør var ute med tvilsomme metoder av det lett kuriøse slaget.

For det først manglet vogntoget løyve og bombrikke. Men i tillegg viste det seg at tilhengeren - i tillegg til grove tekniske feil med blant annet bremser- hadde fått påsatt kjennemerke fra annen tilhenger.

- Kjennemerket var fra annen henger hos samme eier. Men også den hengeren skiltet som tilhører var begjært avskiltet. Det er ikke ofte vi opplever fusk med kjennemerker, men dette var jo rimelig spesielt da, avslutter kontrolleder Bjørn Uno Rogneby

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11