23948sdkhjf

Lastebilkartell: - Dette er «big-business»

«Somewhere down the road» ligger det penger å venter.

TRANSPORTKRIM:

- Det er et utall søksmål med basis i kartellsaken i land over hele EU. Foreldelsesfristene varierer fra land til land, og i noe land er det knapt nok noen, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i NLF.

Han legger til at kartellsaker er «big-business», og at det er profesjonelle aktører som finansierer søksmål i påvente av en gevinst.

- Slik saker tiltrekker seg også mer «useriøse» aktører som organiserer søksmål. Flere av disse operer også i Norge, og har mindre erfaring med denne type saker. For bedriftene er det derfor viktig å orientere seg i «markedet» før en etablerer et klientforhold til et selskap, sier Mo.

Han sier videre at NLF har inngått avtale med advokatfirmaet Hausfeld, for å ha et godt alternativ til sine medlemsbedrifter.

- Hausfeld, med hovedkontor i London, har lang og solid erfaring fra kartellsaker i EU. De er et av de mest renommerte byråene i Europa på dette området, sier Mo.

Lastebilkartellet opphørte i januar 2011, og i det søksmålet som Hausfeld organiserer, krever de også erstatning for årene etter at kartellet opphørte (2011, 2012 og 2013).

- Det er fordi ettervirkningen av et kartell vil være der i en tid før man er tilbake til «normalen», sier Mo.

Han sier videre at det i denne saken allerede er slått fast at det har vært et kartell, og at det har medført skade – for høy pris – til kundene. Sakene handler derfor mest om å dokumentere et krav.

- Når pengene kan være på konto hos norske lastebileiere er usikkert, men det ta nok noen år. Men «somewhere down the road» ligger det penger å vente for de som har eller kan fremskaffe dokumentasjon på kjøpt lastebil i kartellperioden og et par år etter at kartellet opphørte. Dette er penger som norske lastebileiere har betalt for mye og som de har krav på å få tilbake, sier Mo.

NLF sin oppfordring er derfor at alle lastebileiere som kjøpte lastebil i perioden kartellet eksisterte, og i årene etterpå, bør ta kontakt med kristen@truckscartel.no.

Det pågår nå et tredje søksmål i regi av Hausfeld, og her er fristen først i juli 2021.

- Vår rolle i dette er å gjøre våre medlemsbedrifter kjent med at det foreligger en mulighet til å få tilbake noen av det de har betalt for mye som følge av kartellet. Det har vi gjort gjennom flere år, via brosjyrer, stand på vårt landsmøte i 2018, på våre fylkesårsmøter i år og ulike oppslag i våre organer.

- NLF er ikke part i eller har noen annen rolle i dette, presiserer Mo.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.156