23948sdkhjf

Togulykken i Grenland

- Vanskelig å se at vårt medlem har gjort noe feil, mener Transport & Logistikkforbundet.

I en rapport etter den dramatiske ulykken 29. april (se videolink rett under), trekker forbundet frem mangler ved planovergangen som en mulig årsak.

Bilder tatt på ulykkesstedet viser at en T-blokk i betong mangler mellom asfaltkanten og gummielementet man mener har hektet seg i uttrekket på tilhengeren og dermed krøllet seg opp mellom jernbaneskinnen og den lave båthengeren.

Dette samsvarer isåfall med sjåførens beskrivelse av bråstopp i det han var i ferd med å krysse planovergangen.

I en større artikkel i TransportMagasinets utgave 4.2020 står sjåfør og bileier, Rune Eriksen, frem og forteller om sin opplevelse denne dagen.

- Jeg kunne se i speilet at tralla hadde nok klaring. Plutselig, midt på jernbanesporet, ble det bråstopp. Jeg skjønte ikke hva det kunne være, men jeg kjente at tralla løftet seg og holdt igjen bilen. forteller han til TransportMagasinet.

"Den erfarne bileieren fra Bergen skjønte at noe lå nedpå. Han prøvde å rygge, til ingen nytte. Vogntoget sto bom fast, så han dro på brekket og åpnet døren. Han måtte bak for å sjekke. Så hørte han bjellene som indikerte at bommene var på vei ned."

Eriksen rakk aldri å heve hengeren manuelt på de bakerste akslingene. Dermed ble vogntoget stående midt på planovergangen mens lokaltoget mellom Porsgrunn og Skien rammet båttransporten midtskips.

Transport & Logistikkforbundet stiller nå flere kritiske spørsmål til sikkerheten ved planovergangen i sin rapport:

Hvorfor går ikke bommene opp igjen hvis de møter en hindring på vei ned, slik at togfører får rødt lys? Denne teknologien finnes allerede i de fleste parkeringshus, påpekes det blant annet.

I Bane NOR sitt tekniske regelverk er det imidlertid beskrevet at "Dersom veisikringsanlegget er utrustet med halvbommer og kravet til varslingstid (30 sekunder) oppfylles, er det tilstrekkelig at bommene er 2 grader ute av hevet endestilling."

Dette betyr ifølge TLF at toget vil få grønt lys i samme øyeblikk bommene begynner å gå ned, noe de mener er en alvorlig sikkerhetsbrist.

Det naturlige må være at kjøresignal gis når bommen ligger i senket endestilling, slås det fast i rapporten, som nå er oversendt myndighetene.

Transport & Logistikkforbundet påpeker at denne rapporten baserer seg på opplysninger fra en innledende fase av etterforskingen, der man ikke sitter på alle svarene.

Vil du lese hele historien om ulykken, finnes den i TransportMagasinets utgave nummer 4.2020 som er i salg frem til slutten av juni.

Vi anbefaler selvsagt et abonnement. Klikk her hvis det kan friste.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.144