23948sdkhjf

Scania med modulær elektronikkarkitektur i nytt digitalt dashbord

I en stor trinnvis endring introduserer Scania nå lastebiler med digitale dashbord " basert på en modulær elektronikkarkitektur".

SCANIATUNGT: Og det nye dashbordet har selvsagt fått et tidsriktig navn - Smart Dash.

Nyheten skal være "byggesteinen som legger til rette for digitale tjenester, økt sikkerhet og forbedrede brukeropplevelser".

Dette skal ifølge Scania være høydepunktene:

  • Smart Dash, et digitalt dashbord med Center Information Display
  • Tilbyr sømløs digital støtte for sjåfører og operatører kombinert med løsninger som My Scania og Scania Driver App
  • Ny systemarkitektur samsvarer med EUs nye General Safety Regulation og FNs nye cybersikkerhetsforskrifter
  • Aktiverer OTA-oppdateringer (over-the-air), potensielt via superraske 5G-tilkoblinger
  • Forbedret menneskelig maskingrensesnitt (HMI) – Smart Dash-løsningen er avgjørende for Scanias økte fokus på sikkerhet.

- Det hele koker ned til å skape enestående brukeropplevelser i kombinasjon med digitale tjenester og løsninger, sier Stefan Dorski, som er Senior Vice President, Head of Scania Trucks.

Scanias verdenskjente prinsipp; det modulære system

Smart Dash kommer i forskjellige ytelsestrinn, men de har alle den modulære strukturen til felles. Dermed kan det sømløst kombineres med andre digitale Scania-løsninger som My Scania eller Scania Driver App.

Det digitale dashbord skal introduseres i 2024, og vil bane vei for nye digitale tjenester, og tilby "enormt" forbedrede sikkerhetsfunksjoner, ifølge Scania.

 - Vi ser på Smart Dash som en del av kjernen i vårt digitale økosystem, sier Dorski. - Det vil gi dem overlegen tilgang til all slags relevant informasjon når de kjører, og støtte dem i å utføre andre typer oppgaver når de har parkert, via for eksempel Scania Driver App og My Scania. Disse løsningene er sammenkoblet, og tilbyr en virkelig produktiv brukeropplevelse.

Sikkerhetsforskrifter fra EU

Nye sikkerhetsforskrifter fra EU vil gjøre diverse sikkerhetsfunksjoner obligatoriske for tunge nyttekjøretøy fra juli 2024.

De nye forskriftene, UNECE R155 og R156, vil også gjelde for cybersikkerhetsteknologier, med mål å forhindre og redusere tukling med kjøretøy.

- Vi har lagt merke til økte kundeforventninger til sikkerhetsfunksjoner, sier Dorski. - Påvirkning fra personbilsegmentet kan for mange ha vært en øyeåpner til å bli klar over hvor nyttige systemene er.

De ulike ytelsestrinnene til Smart Dash vil erstatte Scanias nåværende løsninger, og kan bestilles for lastebiler som skal produseres tidlig 2024.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Scania

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.104