23948sdkhjf

Norske lastebiler kjørte 2,1 milliarder kilometer i fjor

Det er mer enn de fire foregående årene.

LITEN VEKST: Statistisk sentralbyrå har sluppet statistikk for kjøring på vei. Norske lastebiler kjører mer enn før, og busskjøringen er i ferd med å ta seg opp etter covidperioden.

I alt kjørte norske lastebiler 2.090.500.000 kilometer i 2022. Et svimlende tall, som kanskje er litt enklere å forholde seg til om du tenker på det som nesten 2,1 milliarder kilometer. Dette er opp fra 2048 millioner kilometer i 2021, eller sagt på en annen måte: Lastebilene kjørte 42 millioner kilometer mer i fjor sammenlignet med 2021.

Sist kjørelengden for norske lastebiler var nesten like høy som i 2022, var i 2019. Da kjørte lastebilene 2,08 milliarder kilometer. SSB definerer lastebiler som trekkbiler og lastebiler med tillatt nyttelast på 3,5 tonn eller mer. (Tungt.no har forespurt SSB om "nyttelast" er korrekt her, og det er det. For eksempel er en lastebil under 12 tonn med nyttelast under 3,5 tonn følgelig ikke en lastebil etter SSBs definisjon, men en "liten godsbil". Mer om små godsbilers kjørelengde lenger nede i teksten.)

Bussene kjørte 541,3 millioner kilometer i fjor. Det var hele 8 prosent opp fra 2021, noe som etter alt å dømme i stor grad kan forklares med at reiseaktiviteten har gått opp ettersom covidrestriksjonene er blitt fjernet.

Artikkelen fortsetter under bildet. Små godsbiler sto for 16,4 prosent av kjørelengden for norske kjøretøy i fjor. Foto Ford

For små godsbiler, som SSB definerer som varebiler, kombinerte biler og små lastebiler med tillatt nyttelast under 3,5 tonn (se spesifisering av vektdefinisjon ovenfor), var kjørelengden i fjor 7461 millioner kilometer. Dette er en vekst på drøyt 11 millioner kilometer fra året før, og snaut 280 millioner kilometer opp fra bunnåret 2020.

Slik beregnes statistikken

Kjørelengdestatistikken blir laget ved å kombinere teknisk informasjon fra Kjøretøyregisteret med opplysninger om kilometerstand fra periodiske kjøretøykontroller («EU-kontroller»). Det gjennomsnittlige kjøremønsteret for biler som har vært inne til minst én slik kontroll ligger til grunn for beregningene av kjørelengder for alle biler som var i bruk i hele eller deler av statistikkåret.

Kilde: SSB

Norske kjøretøy tilbakela i alt 45,4 milliarder kilometer på norske og utenlandske veier i 2022, ifølge SSB. De norske lastebilenes andel av dette var på 4,6 prosent, og bussenes andel på 1,2 prosent. Små godsbiler sto for 16,4 prosent av den samlede kjøringen.

For personbilenes del er det kanskje mest interessante at elbilene nå kjører lenger enn bensinbilene. Fortsatt er det likevel dieselbilene som kjører desidert lengst, rundt dobbelt så langt som de to andre kategoriene.

Statistikken viser ikke kjørelengder splittet i ulike energikilder for lastebiler og busser.

Opphav og kilder: Statistisk sentralbyrå

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11