Norske lastebiler: Voldsom økning i kjørelengden i 2022
TUNG ØKNING: I 2022 transporterte norskregistrerte lastebiler 267 millioner tonn gods, som er opp 0,2 prosent fra 2021. Transportarbeidet, som måles i tonnkilometer, gikk derimot opp med 8,3 prosent.
Det viser ferske SSB-tall
Kort om 2022-tallene norske biler
- kjørelengden økte kraftig
- tonnasjen økte ikke
- ergo øke transportarbeidet kraftig
- tomkjøringe fortsatt nær 30 %
- massetransporten flest tonn
- stykkgodskjøringen flest km
På turer utelukkende i Norge var økningen i tonnkilometer enda større, nærmere bestemt 9,2 prosent. Én tonnkilometer betyr at ett tonn blir fraktet én kilometer. Om det samme tonnet fraktes 100 kilometer, snakker vi altså om 100 tonnkilometer.
Om vi sammenligner lenger tilbake i tid, er økningen i transportarbeidet enda større. Målt mot 2013 er veksten på 14,7 prosent, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) som byrået har presentert i en egen artikkel. Det meste av veksten har altså kommet i 2022.
625 millioner kilometer uten last
Tallene kan brytes enda mer ned. For eksempel kjørte de norskregistrerte lastebilene 8,8 prosent lengre med last i 2022 sammenlignet med året før. Tomkjøringens andel av den totale kjøringen var på 29,2 prosent, som i praksis er det samme som i 2021.
I 2022 kjørte norske lastebiler 625 millioner kilometer uten last. Tilsvarende tall for 2013 var 493 millioner kilometer.
Teksten fortsetter under tabellen.
Massetransport dominerer i vekt
Transport av masse utgjorde 51,8 prosent av vekten på godset som ble transportert i Norge i fjor. Målt i tonn snakker vi om 136 millioner.
Massetransporten foregår imidlertid ikke over like store avstander som annen transport. Målt i tonnkilometer, altså det som kalles transportarbeid, er det stykkgods som har størst andel i Norge, med 28,8 prosent.
Opphav og kilder: Statistisk sentralbyrå (SSB)