23948sdkhjf

Thomas Solheim Johnsen om Slagkraft: Kan bli et rekordår

Om nye utslippskrav i vedlikeholdskontraktene og salg av kantklippere.

AM PÅ TUNGT:  Artikkelen ble første gang publisert i AnleggsMagasinet #3-2023.

Kantklippen har startskudd den 20.mai, men det avhenger av hvor og hvem du prater med. Uansett ser det allerede nå ut som et rekordår forteller importøren og forhandler av Slagkraft i Norge. Uten å avsløre antall enheter foreløpig solgt, skjønner vi at det er høyt.

Nye vedlikeholdskontrakter med miljøkrav er mye av forklaringen.

- I de nye kontraktene kreves den nyeste utslippsstandarden tilgjengelig og Slagkraft-aggregatene kan levere steg V motorpakke både med og uten adblue, forklarer produktansvarlig på kantklippere hos Asfalt & Betong maskiner (ABM), Thomas Solheim Johnsen (bildet under).

Nye kontrakter og miljøkrav

Stort sett er det snakk om femårige kontrakter og to års opsjon, men det finnes også kontrakter på syv og åtte år.

De fleste som selges i Norge er fordelt på tre modeller og særlig en modell er superpopulær i Norge, W70 SC7. Klipperne har fått nytt krankonsept, det sørger for bedre sikt for føreren og veier 215 kilo mindre.

- Det utgjør mye for entreprenørene, for her spiller vekt en sentral rolle

Han anslår at drøye 80 prosent av klipperne de leverer går på Volvo L70 og L90, altså hjullastere på 15-16 tonn.

Med eller uten motor

Klipperne har Cat C4.4 eller Cat C3.6-motor, men Slagkraft kommer i år med en ny Compact-modell, en klipper som blir drevet av bæremaskinens hydraulikk. De krever røft regna 210 liter fordelt på klipphodet og krana.

Da er det særlig Cat 938 i tillegg til modeller fra Ljungby og Liebherr som er lette nok samtidig som de leverer nok oljeflyt. En av de nye Compact-modellene klarer seg med 190 l/min med litt mindre kran.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.073