Godstransport på vei: Prisene synker i det meste av Europa
TUNG TILBAKEGANG: Prisene på fraktrater for godstransport på vei fortsetter å falle, viser en analyse av tall fra første kvartal 2023.
Sammenlignet med siste kvartal i 2022 har indeksen til Transport Intelligence og Upply falt med 7,5 poeng til 132,5 poeng for fraktrater på spotmarkedet. På kontraktmarkedet er tilbakegangen på 2,8 poeng til 127,2 poeng.
Selv om ratene har sunket i de to siste kvartalene, ligger prisene fortsatt over nivået de lå på i første kvartal 2022.
De lavere ratene skyldes lavere etterspørsel etter godstransport på vei. Årsaken til dette er blant annet lavere kjøpekraft i en rekke europeiske land som følge av at inflasjonen er høyere enn lønnsøkningene. Dette fører til at mange europeere kjøper færre varer nå enn de gjorde tidligere.
Ifølge rapporten, som er gjengitt av den tyske utgaven av Trans.info, er lavere dieselpris også med på å presse prisene på fraktoppdrag. I første kvartal var diesel 9 prosent billigere enn i første kvartal 2022.
Tilbakegangen i etterspørsel etter godstransport på vei har hatt en liten, men positiv effekt på sjåførmangelen i Europa. Fortsatt er likevel 9 prosent av alle sjåførstillinger i Europa ubesatt, mot 10 prosent i 2022.
Transport Intelligence og Upply venter at fraktratene vil fortsette å falle i andre kvartal 2023, men ta seg opp igjen mot slutten av året.
Tross tilbakegang over det meste av Europa, finnes det strekninger der prisene har steget. Madrid til Paris er én slik rute, og årsaken er gode avlinger i Spania. Bedre avlinger i Italia i år enn i fjor gir økte priser ut av Italia også.
Opphav og kilder: Nyhetssak fra Trans.info, nøkkeltall fra ti-insight.com