Peterbilt 589: Splitter ny – og veeeldig klassisk
LASTEBIL-AMERICANA: Langsnutede Peterbilt 589 er designet med linjal og blankt metall. I USA veier stilen fortsatt tungt.
Det er forskjell på pressemeldinger om nye lastebiler mellom Europa og USA. På denne sida av havet er slike meldinger proppet med detaljer om miljø, forbruk, kapasitet og den siste teknologien.
Peterbilts melding gjør det enklere. Jo visst har den «high performance», og selvsagt er den avansert. Selvsagt har den antikollisjonssystem og prediktiv cruisekontroll (og luftassistert hydraulisk clutch på modeller med manuelt gir).
Men miljø? Forbruk? Newtonmeter? Peterbilt skriver i stedet mer om design. Selvfølgelig er utformingen «ikonisk». Den tar vare på selskapets «legacy», et ord som omfavner både arv og historie. Dette er americana, så det holder.
589 ser ut som amerikanske lastebiler gjorde for flere tiår siden. Det eksosen kommer ut av, kan ikke kalles eksosrør, men skorsteiner. Glemte du å sjekke sveisen før du gikk hjemmefra, kan du speile deg i de mange polerte flatene på bilen.
Samtidig understreker Peterbilt at den er bygd på moderne vis. Hytta er robotmontert, og den er bygd etter tilbakemeldinger fra sjåfører. Et klassisk tastepanel er paret med en 15-tommers digitalskjerm. Gammelt og nytt i skjønn forening.
Og visst er det fascinerende for oss som er vant til europeisk lastebildesign. Nyt bildene i bildekarusellen over.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Peterbilt/PACCAR