OPPDATERT: Leveringskrise på nye fartsskrivere - svenskene venter til 2024
OPPDATERT: Se saken under om problemene med å skaffe de nye fartsskriverne tidsnok til deadline 21. august.
Norske myndigheter har foreløpig satt 30. september som ny dato før de sanksjonerer. Noe som selvsagt er temmelig urimelig hvis myndighetskravet ikke er mulig å tilfredsstille.
Vår svenske kollelga Trailer.se kan nå melde at den svenske regjeringen har vært atskillig mer presis, og sier at de nå uansett ikke vil sanksjonere mot kravet til ny fartsskriver før februar 2024.
- Det är i nuläget tyvärr omöjligt för branschen att följa reglerna eftersom det inte finns nya färdskrivare att få tag på. Enligt regeringens bedömning är det inte hållbart att nybyggda fordon ska tvingas stå stilla tills det finns nya färdskrivare klara att montera, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Den pedagogiske forklaringen hadde det ikke skadet om norske myndigheter hadde sørget for også.
Opprinnelig sak: Fra 21. august er det krav om at den nye fartsskriveren (G2V2) skal være montert i bil for å få nye lastebiler registrert.I øyeblikket står det mye biler ute hos påbyggerne som snart skal registreres – og som ikke har fått den nye skriveren.
Hva skjer etter 21. august?
I en pressemelding i går skriver Statens vegvesen at de "forstår at det er utfordrende for bransjen å holde fristen, og vil derfor ikke sanksjonere på brudd på kravet om ny fartsskriver frem til 30.september 2023 for nasjonal transport i Norge. Dette er i tråd med diskusjoner EU har hatt med medlemslandene".
Utfordrende for bransjen???
Fartskriverbransjen ja. Det er ikke transportbransjen som har skylda denne gangen, men tilsynlatende fartsskriverleverandørene. Eller kanskje ikke dem heller... ?
Følgende skriver nemlig vår bransjekollega trailer.se i Sverige: "Det europeiska satellitbaserade positioneringssystemet Galileo är försenade med en signal som behövs för att den smarta färdskrivaren ska fungera. Det har bidragit till att alla färdskrivartillverkare inte har hunnit få sina smarta färdskrivare typgodkända i tid."
Det er med andre ord GPS-signal-bransjen som har skylda. Det kunne nok også vegvesenet ha presisert i sin melding. Og hvordan det løses?
- Vi er i dialog med Samferdselsdepartementet om denne saken, og følger tett de diskusjoner og eventuelle beslutninger som tas i EU. Vi vil gjøre en løpende vurdering frem mot 30.september 2023 av hvordan situasjonen skal håndteres dersom det fortsatt er vanskelig å få tak i nye fartsskrivere, sier seksjonsleder Roy Holm i Statens vegvesen.
TUNGT KOMMENTERER: Vegvesenet trenger ikke løpe frem til 30. september. Dersom det fortsatt ikke er tilgang på nødvendig utstyr myndigheten har vedtatt krav til, er det myndighetene som må takke seg selv og utsette fristen til den er mulig å tilfredsstille.
Kanskje er dette, som noen antyder en tung juridisk oppgave, men det er fortsatt myndighetene som har satt seg selv i saksen og har ansvaret for å løse den.
Opphav og kilder: Melding fra vegvesenet, artikkel på trailer.se, sunn fornuft