Ila bruksforbud i fleng: - Ikke kontroll på fiskeavrenning
TUNG MATERIE: I fjor gikk samferdselsminister Jon-Ivar Nygård lei og ville ha slutt på fiskeavrenning. En utekontroll torsdag viser at lite har skjedd.
«Stor andel av transport hadde ikke kontroll på avrenning», slås det fast i typisk kortfattet kontrollrapportstil etter at Statens vegvesen holdt mobil kontroll på Herøy ferjekai torsdag ettermiddag.
16 tunge kjøretøy rullet over kontrollplassen, der kontrollørene hadde fokus på nettopp avrenning fra fiskelast fra Mowis slakteri på Herøy. Av dem fikk 12 bruksforbud for fiskeavrenning, og de fikk pålegg om å stanse avrenningen før de fikk kjøre videre.
Med andre ord: Tre av fire transporter hadde ikke kontroll på avrenningen.
«Tydelig at dette må følges opp videre. Dette har helt klart en betydning for trafikksikkerhet på ferje og vei», heter det i kontrollrapporten, og det er nesten så man kan høre et oppgitt sukk fra rapportskriveren mens man leser teksten.
Ba om tiltak
Men saken er at dette skulle ha vært fulgt opp for lengst. Tilbake i 2020 ble det utformet en bransjestandard. I den ble det blant annet etterspurt innføring av elektroniske og obligatoriske fraktbrev, et kabotasjeregister, krav til temperaturlogg, varsling av transportkjøper og forbud mot for mange ledd i transportkjeden.
Fiskevannet fortsatte likevel å renne. I fjor varslet samferdselsminister Jon-Ivar Nygård at han var gått lei.
- Jeg har nå bedt Statens vegvesen se på tiltak for å hindre avrenning, sa han 4. mai 2022.
- Statens vegvesen har de siste årene hatt jevnlige møter med sjømatnæringen, Mattilsynet, politiet og Norges Lastebileier-Forbund, hvor dette problemet har vært drøftet og ulike løsninger har vært diskutert, skrev Nygård (bildet under) i pressemeldingen den gang. Og han fortsatte:
Varslet å vurdere innstramminger
- Kontroller langs veien viser likevel at det ikke har vært noen forbedring. Vi må da vurdere å stramme inn på regelverket, blant annet mer effektive sanksjonsmuligheter, for å hindre slik avrenning.
Blant mulige sanksjoner som ble nevnt, var overstredelsesgebyr som ble ilagt på stedet.
– Jeg håper dette vil gi et tydelig signal til bransjen om at vi ikke skal ha hverken trafikkfarlig eller potensielt miljøfarlig smeltevann på våre veier, sa Nygård den gang.
Men rapportene om fiskeavrenning viste at signalet ikke var tatt. For eksempel skrev Tungt.no i november i fjor at 109 fisketransporter fikk bruksforbud for avrenning i en storkontroll. Sju av vogntogene fikk bruksforbud på samme tur.
Listen av saker Tungt.no har skrevet om temaet, er nærmest uendelig. Her er et utvalg for den som vil sette seg inn i problemstillingen.
Opphav og kilder: Statens vegvesen, tidligere artikler i Tungt.no