Solcelle-Scania testes ut i trafikken - øker rekkevidden for hybridlastebil
TUNG OG SOLRIKT: Nå ruller en hybrid Scania lastebil på veiene. Det spesielle med den er at den får strøm fra solcellepaneler på taket og sidene av hengeren.
Har du lest noe lignende før? Ja, i 2020 lanserte Scania tanken om å redusere drivstofforbruket med 5-10 prosent under nordiske forhold, ved å sette solceller på taket av en tilhenger bak en ladbar hybrid-lastebil. Nå er altså lastebilen ute på veiene.
Lastebilens egenproduserte energi forventes å redusere driftskostnader og utslipp betydelig. Hva hele oppsettet koster, sier pressemeldingen fra Scania ikke noe om.
Vil redusere utslippene
Prosjektet er resultat av et toårig forskningssamarbeid mellom Scania, Uppsala universitet, Eksjö Maskin & Truck, Midsummer, Ernsts Express og Dalakraft.
- Aldri før har solcellepaneler blitt brukt til å generere energi til lastebilens drivlinje slik vi gjør i dette samarbeidet. Denne naturlige energikilden kan redusere utslippene i transportsektoren betydelig, sier Stas Krupenia, leder for forskningsavdelingen i Scania.
Lastebilen som brukes i forskningsprosjektet, skal kartlegge den genererte solenergien, og hvor mye karbonutslippene reduseres med bruk av solcellepanelene. Forskerne har utviklet nye solcellepaneler som brukes i testene. De studerer også hvordan lastebiler kan samhandle med strømnettet, og utvikler nye modeller for hva som vil skje hvis flere lastebiler som denne kobles til strømnettet.
- Dette er et prosjekt der akademia og industri sammen prøver å redusere klimapåvirkningen fra lastebiltransport. Resultatene fra denne lastebilen blir svært interessante, sier Erik Johansson, prosjektleder og professor i fysisk kjemi ved Uppsala universitet.
5.000 kilometer forlenget årlig rekkevidde
Lastebilens 18 meter lange trailer er dekket med 100 kvadratmeter solcellepaneler. Det tilsvarer et hus utstyrt med tilsvarende kraftige solcellepaneler. Solenergien skal, ifølge pressemeldingen fra Scania, gi hybridlastebilen en årlig lengre rekkevidde på opptil 5.000 kilometer på være breddegrader. Panelene er beregnet til å levere 8.000 kilowattime (kWh) årlig. I land med flere soltimer kan mengden solenergi dobles, og dermed også den elektriske rekkevidden, sammenlignet med nordiske forhold.
560 hestekrefter plug-in hybrid
Lastebilen skal nå testes på offentlig vei av transportselskapet Ernsts Express AB.
- Hele bransjen står overfor store utfordringer generelt, og med drivstoff spesielt. Elektrifisering fra fornybar strøm er fremtiden. Det gjør dette prosjektet enda større for miljøtransportselskapet å være en del av, sier Lars Evertsson, administrerende direktør i Ernsts Express.
Den solcelledrevne lastebilen er utviklet i et forskningsprosjekt finansiert av det statlige innovasjonsorganet Vinnova, for å utvikle lastebiler med lav klimapåvirkning takket være solenergi. Lastebilen er en systemeffekt på 560 hestekrefter, og er basert på en 13-liters dieselmotor med en elmotor og to batteripakker.
Batteriene på vogntoget har en total kapasitet på 300 kWh, med 100 kWh på trekkvognen og 200 kWh på henger. Det er høyspenningskabel som forbinder batteriene på bil og henger. Solcellepaneler som benyttes har en maksimal virkningsgrad på 13,2 kWp (kilowatt peak).
Opphav og kilder: Norsk Scania AS