Verdenspremiere fra Renault: E-Tech T skal gi full elektrisk pakke
FRANSK ELEKTRISK TUNGVEKT: Rett fra fabrikken i Frankrike til Lillestrøm – dette er dagens ferskeste nyhet fra Transport & Logistikk.
Så ferskt er dette eksemplaret av en Renault E-Tech T at det ikke er en produksjonsbil som står på lastebilmerkets stand. Dette er førproduksjonsbil, brakt til Norge snaue to måneder før den offisielle lanseringen.
Det betyr at lastebilen ikke har kjørt hit på egne hjul, men er blitt fraktet.
Ifølge Renault Trucks representanter på standen er salget i gang, med de første kontraktene på plass og jobbing med å ta intensjonsavtaler et steg videre. Noe salgsmål for et fullt år er ikke satt, men Renault har planer om å bli blant de første merkene som selger flere elektriske lastebiler enn diesellastebiler.
Renault er åpne om at E-Tech T har store likheter med Volvo FH Electric. Grovt sagt er det førerhuset og en dose fransk finesse som er forskjellen, ble det sagt på standen. (Det er noen forskjeller til, som vi kommer tilbake til.)
Vil kartlegge behovet før salg
Øyvind Kvilhaug bærer tittelen techliner, som betyr at han er teknisk ansvarlig. Han forteller at Renault er opptatt av å selge lastebilen som en pakke. Renault skal kartlegge behovet til kunden, og ut fra dette skal de blant annet finne ut av batteribehovet.
- I Norge er normalen å velge den største batteripakken, men det er ikke sikkert at alle trenger den. De kan spare mye penger på å velge rett, og vi skal hjelpe dem til å treffe riktig valg, sier Kvilhaug.
Fullsize trekkvogn
Renault E-Tech T har vogntogvekt på inntil 50 tonn. Effekten er inntil 666 hk/490 kW, mens det strengt talt viktigere dreiemomentet ikke er nevnt på Renaults nettsider. Den fås med fire eller seks batteripakker, som gir batterikapasitet på 360 eller 540 kWh (brutto).
Optishift-girkassen har tolv trinn, men med elmotor er det bare et par av dem som normalt vil være i bruk – nærmere bestemt åttende og niende gir.
Ladeeffekten er inntil 250 kilowatt, som skal sende kapasiteten fra 20 prosent til 80 prosent i løpet av én time i en lastebil med den største batteripakken.
Identiske tall
Mange av disse tallene er de samme som konsernbror Volvo oppgir for FH Electric. En forskjell finner vi derimot i antall aksler som tilbys, og hvor mange av disse akslene som kan få drivkrefter. Renault har 4x2 og 6x2 (pluss 8x4 tridem for modellen E-Tech C, som er en anleggsutgave av T) som alternativ for både trekkvogn og jevnlast. Volvo har 6×4, 8×2 og 8×4 i tillegg.
Og mens Volvo sier at deres store elbil har inntil 300 km rekkevidde, nøyer Renault seg med å si at den egner seg til regional varetransport.
- Vi oppgir ikke rekkevidde. Det er noe av det vi skal kalkulere ut fra samtalene vi har med kundene om hvordan bilen skal brukes, sier Kvilhaug (bildet).
Men han vet omtrent hva forbruket normalt vil ligge på, og dermed at den vil ha tilsvarende rekkevidde som Volvo FH Electric under like forhold.
Løftet: Renault skal hjelpe deg
Renault legger vekt på at de skal tilby hjelp til kundene helt til de er kommet ordentlig i gang med det nye elektriske lastebil-livet. «En komplett elektrisk løsning» kaller de det.
Denne løsningen inkluderer både lastebilen, lading, service, tjenester og finansiering, og det siste omfatter også offentlige støtteordninger. Føreren vil på sin side nyte godt av en ny, digital informasjonsskjerm.
To gratis tauinger
En pakke kalt «Serenity» skal ifølge Renault være mer enn en vedlikeholdskontrakt. Pakken inkluderer en garanti for batteriytelse, to gratis tauinger i tilfelle energisvikt, slitasjeovervåking, programvareoppdatering, ytelsesrapporter og ett års support med kundedata.
- Vi ønsker helt klart å selge full pakke, sier Kvilhaug.
Mens Volvo er premium i dette lastebilkonsernet, skal Renault være «value», mer for pengene. Dette betyr at E-Tech T skal være billigere enn en tilsvarende Volvo FH Electric. Det kan fort dreie seg om noen hundre tusen kroner i forskjell, ifølge Renault.
Opphav og kilder: Originalartikkel fra Tungt.no med Renault-trucks.no som en av flere kilder