Transport & Logistikk: Sjekk utearealet med tøffe kraner
TUNGT OG STILIG: Det er mange som har spennende nyheter å vise frem på messen som åpnet i går. Her er et lite utvalg.
Nederst til venstre i hovedbildet ser vi den spesialbygde tungtrekkeren for totalvekt på 56 tonn som Istrail viste frem. Både tungtrekkeren og den unike Tatraen til høyre for den, skal vi følge opp på Tungt i nærmereste fremtid. Likevel er Tatraen så tøff, at vi må gripe fatt i det viktigste med en gang.
Slorafoss
På bildet over ser du fra venstre Richard Slorafoss og Stefan Slorafoss.
– Det finnes ikke maken Tatra. Ikke blir det bygd flere heller, sier Richard Slorafoss i Slorafoss Krantransport.
Det mest spesielle er at det er vinsj foran og bak, og at det er en Tatra med uavhengige aksler. Akslene kan kobles inn uavhengig på denne helluftsbilen med luftbelger på alle aksler. Her er det ingen bladfjæring.
– Disse egenskapene er helt nye. Vi har ikke hatt noe lignende tidligere, og det har ikke vært laget noen lignende Tatra med 50 tonns kran noen gang, sier Slorafoss.
Palfinger
Den nye 1050 TEC var Palfingers trekkplaster i år. Den har ny hydraulikkventil, sammen med et nytt styringssystem på elektronikksiden.
– Den er betraktelig mer avansert og mye bedre på finkjøring, sier Jan Erik Bjørnstad i Palfinger.
– Den nye memory-funksjonen er ypperlig til å lagre innstillinger for de ulike jobbene man driver med. Skal man opp og ned på et tak flere ganger, er det veldig praktisk at krana husker innstillingene, sier Bjørnstad.
Videre forteller Bjørnstad at den i tillegg er utstyrt med autonivellering på støttebeina. På ujevnt underlag er det lettvint at maskina justerer seg selv i vater.
Nomek
Nomek lager alt fra egenproduserte minislamavsugere på små chassis til store kombibiler og vakumgravere fra Fico og Cappallotto.
Den utstilte bilen har en sugebom på taket som kan dreie 270 grader med et utskyt på 8 meter.
– Det gir en veldig stor arbeidsradius. Med denne blir man ikke avhengig av hyppig flytt på bilen for å gjøre jobben, sier Kim Rune Flo i Nomek.
Tidligere har man gjerne utført jobben med en fastbom hengsla på ett av hjørnene bak på bilen. Flo forteller at man da hadde et begrensa område på 180 grader bak bilen. Når armen heller ikke kunne strekke seg mer enn 3-6 meter ut, er dette en stor forbedring når det gjelder arbeidsområde.
– Denne prototypen er ny av året. Vi har levert to allerede, men dette er den aller første, som vi fortsatt bruker som demobil, sier Flo.
Schmitz Cargobull
Denne elektriske trekkvogna er den første i Norge som Schmitz Cargobull har laget. Det er grønt, kostnadseffektivt og fremtidsrettet.
Fra venstre på bildet over er Hans Jørgen Holmen, ettermarkedssjef og Gøran Smedstuen, salgssjef i Schmitz Cargobull Norge.
Følg med på Tungt for dybdeartikkel om dette.
Hammar
Peter Gottfridsson fra Hammar forteller om stadig lettere kraner som klarer å løfte stadig tyngre.
Neste år kommer med en ny modell som kan løfte en 50 tonns trommel. Det passer jo veldig bra med tanke på at Hammar også fyller 50 år til neste år.
Lifthanger
Det finske selskapet bak denne praktiske elektriske krana, kommer vi til å snakke videre med.
Lifthanger opplever at markedet er modent i Norge, mens det fortsatt er en stund til hjemme i Finland. For det er kanskje mye finnene ligger foran oss på, men akkurat når det gjelder det grønne skiftet, har de ikke kommet like langt.
Sprider
Magnus Svensson i Sprider viser frem en helt ny isolerboks de har laget for vannholding av asfalt for reparasjon og småjobber.
– Den er fullt elektrisk. Dette er den første vi har bygget uten forbrenningsmotor. Batteripakken kan holde det varmt opp til fire timer, sier Svensson.
Det svenske selskapet vil nå inn på det norske markedet.
– Det finnes ingen konkurrenter i Norge, som selger elektriske isolerbokser, sier Svensson.
Og vekta? Den har de klart å holde nede. Denne veier faktisk bare 50kg mer enn forgjengeren sin med forbrenningsmotor.
North Trailors Oy og Trail Auto Maskin
Esa Mononen fra North Trailors Oy i Finland forteller at de vil inn på det norske markedet, ettersom de har god erfaring med å produsere 25 meter lange bil og slep.
Fra venstre Teemu Mononen og Esa Mononen fra fabrikken North Trailors Oy i østre del av Finland. Th. Jan Erik Joramo, deres norske representant fra Trail Auto Maskin.
– Vi har levert to 24 meter lange sett til Østlie, for transport av flisbrensel på kasse og slep, sier Jan-Erik Joramo, fra Trail Auto Maskin.
Følg med på Tungt fremover, det kommer flere dybdesaker om disse aktørene.
Opphav og kilder: Intervju med Tungt