Robot-lastebil: Selvkjørende Mærsk-bil kjører 70-milsrute
TUNG SATSING: Siden august har en lastebil fra Mærsk av seg selv på en rute mellom Houston og Oklahoma City.
Lastebilen er et samarbeidsprosjekt mellom transport- og logistikkgiganten og det amerikanske automasjonsselskapet Kodiak Robotics, ifølge en pressemelding fra A.P. Møller – Mærsk, som siteres av SCMNews.
Ifølge Mærsk er dette den første kommersielle ruten med autonom lastebil. Lastebilen har kjørt fram og tilbake mellom storbyene fire ganger i uka. I lasten har det vært forbruksvarer som er blitt levert til et distribusjonssenter i Oklahoma City.
Selv om lastebilen i prinsippet har vært selvkjørende, har det av sikkerhetsmessige årsaker sittet en sjåfør bak rattet.
Rundt om på lastebilen er det plassert 18 sensorer, inkludert kamera, radar og lidar, som gir 360-graders oversikt rundt kjøretøyet. Dataene prosesseres fortløpende, og systemet er også i stand til å lære av det som registreres.
Virkemiddel mot sjåførmangel
- Vi forventer at selvkjørende lastebiler på sikt vil bli en konkurransefordel for oss, sier Erez Agmoni, global sjef for innovasjon hos Mærsk logistics & services.
Den amerikanske bransjeorganisasjonen ATA venter at USA vil mangle 160.000 sjåfører om ti år. Det er dobbelt så mange som i dag. Innen transportbransjen er det flere som håper at selvkjørende teknologi kan avhjelpe mangelen på sjåfører.
Får kjøre på offentlig vei
Testing av selvkjørende lastebiler har pågått i flere år. I USA er visse strekninger åpnet for testing av teknologien på offentlig vei – men fortsatt med krav om at det er en sjåfør om bord som overvåker ferden.
Mærsk og Kodiak har eksperimentert med selvkjørende leveranser siden i fjor.
Opphav og kilder: Pressemelding fra A.P. Møller – Mærsk