23948sdkhjf

Verdenspremiere lastebil: Dette må du vite om den elektriske langdistanse-Mercedesen

TUNGT ELEKTRISK: Den er lansert med pomp og prakt – i 2025 møter den hverdagen i Norge.

Se bilder og bildetekster i bildekarusellen!

Mercedes eActros 600 fikk sin offisielle tirsdag formiddag. Her er 11 ting som er verdt å vite om nyheten.

  1. Hva er den, ifølge Mercedes?

Mercedes kaller den en elektrisk langdistanse-lastebil. På høvelig pompøst markedsføringsspråk sier de at den vil akselerere «den dyptgripende transformasjonen av godstransport på vei mot CO2-nøytrale drivlinjer». Mercedes mener også at den er riktig valg for dem som legger vekt på «lønnsomhet, bærekraft og pålitelighet». Fabrikken lover at bilholdet skal være mer økonomisk sett over hele livsløpet enn diesel-Actros. Livsløpet er definert til ti år og 1,2 millioner kilometer.

  1. Hvor lang er rekkevidden?

Helt siden de begynte å snakke høyt om denne nyheten, har Mercedes varslet rekkevidde på rundt 500 kilometer. En uke før lansering kunngjorde Mercedes at en prototyp (som teknisk sett trolig er svært nær den serieproduserte utgaven) hadde greid 530 kilometer lastet til 40 tonn totalvekt på en tur fra Stuttgart til Bolzano nord i Italia. Ifølge rutebeskrivelsen ble den kjørt over Brennerpasset, som er 1370 meter over havet. Den er med andre ord ikke blitt kjørt på flatmark, som trolig ville gitt et annet resultat.

Om den ville gått lengre på flatmark? Normalt: ja, men eActros kan også ha dratt god nytte av rulling og energigjenvinning fra passet og ned til Bolzano på rundt 260 moh. Kjøretida var sju timer, ifølge Mercedes, så farta var god. Lastbilen ble kjørt tilbake også, og med kun én mellomlading greide den over 1000 kilometer til sammen.

Til sammenligning har Tesla Semi oppgitt rekkevidde på rundt 800 km (med lavere totalvekt), mens Designwerks lastebil med størst kapasitet skal ha en reell rekkevidde på 600 km. Merk at det kan være en betydelig forskjell på oppgitt og reell rekkevidde.

  1. Hva er batterikapasiteten?

Navnet eActros 600 angir også omtrentlig batterikapasitet: Med tre batteripakker på 207 kWh er total batterikapasitet 621 kWh. Mercedes oppgir at over 95 prosent av denne kapasiteten er utnyttbar, med andre ord tett på 600 kWh. (Brutto batterikapasitet er batteriets fulle evne til å lagre strøm, men for å få lang levetid og god «batterihelse», holdes en del av kapasiteten avskjermet fra bruk. Dette kalles ofte netto batterikapasitet.)

600 kWh er betydelig mindre enn det Tesla Semi har. Tesla holder den eksakte kapasiteten hemmelig, men fra mange hold blir den anslått til rundt 900 kWh. Litra AS har nettopp mottatt to elektriske Designwerk-lastebiler med bruttokapasitet på over 1000 kWh (864 kWh netto). Dette er tall som gjør at en kan spørre om ikke Mercedes kommer litt for seint til festen, med litt for lite i posen. Mercedes i Norge kjenner ikke til om eActros seinere kan få større batteripakker.

  1. Hva er ladetida?

Ladetid er et skrytepunkt for Mercedes. Nyheten er klargjort for megawattlading, altså ladeeffekt på 1000 kW. Med megawattlading skal det ta «godt under» en halvtime å lade fra 20 til 80 prosent. En annen sak er at det foreløpig er svært langt mellom megawattladere verden over, og derfor vil lading med rundt 400 kW effekt være viktigere i lang tid framover. Ved denne ladeeffekten, under gode ladeforhold, skal det ta 60 minutter å lade fra 20 til 80 prosent, og 100 minutter å lade fra 10 til 100 prosent.

  1. Den har e-aksel, men hva er det?

Noen elektriske lastebiler har elmotoren (det er gjerne flere av dem) montert foran der dieselmotoren normalt sitter. Kraft blir brakt til drivende hjul via en mellomaksel, fortsatt som på lastebiler med dieselmotor. Moderne elektriske personbiler har ikke mellomaksel. I stedet er motoren plassert mellom drivende hjul. Slik er det også med eActros 600, og det er dette Mercedes kaller e-aksel. Blant fordelene er mer plass til batteripakker. Dessuten vil en mellomaksel stå for et visst kraft-tap. Rekkevidden bør med andre ord være større med e-aksel enn med mellomaksel for en ellers lik bil.

  1. Hva er nyttelasten?

Mercedes oppgir nyttelasten til 22 tonn for trekkvogn med henger. Tillatt totalvekt er 44 tonn.

  1. Hvor sterk er den?

Mercedes kunne ha sagt «V8, gå og gjem deg», men gjorde det ikke. Toppeffekten er oppgitt til 600 kilowatt, som svarer til 815 hk. Effekt over tid er oppgitt til 400 kilowatt (544 hk). Dreiemomentet ble ikke oppgitt.

  1. Er hele lastebilen splitter ny?

Eller stammer grunnkonstruksjonen fra den eksisterende diesel-Actrosen? Mercedes skriver ikke noe konkret om dette, ut over at eActros blir bygd på samme fabrikk som diesel-Actros i Wörth i Tyskland. Av utseende ser vi at eActros 600 er tydelig avrundet, som om den er kommet nypolert ut av vindtunnelen, men at hovedelementer i designen er på samme sted.

  1. Når kommer den til Norge?

Mercedes har oppgitt produksjonsstart til desember 2024. Mercedes i Norge tviler på at eActros 600 vil være på plass i Norge før i 2025.

  1. Hva vil den koste?

Dette spørsmålet har vi sendt til Mercedes i Norge. I dag har de ikke noe svar på det.

  1. Hvor mange eActros 600 tror Mercedes at de kan selge i Norge?

Også dette har vi spurt om. Mercedes i Norge har svart at de ikke har satt noe salgsvolum for nyheten ennå.

Opphav og kilder: Originalartikkel fra Tungt.no basert på pressemeldinger fra Daimler Truck

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094