Utekontroll: Nei, denne klakkelyden er ikke blinklyset
TUNGT OG LØST: Det var noe mye tyngre som lagde lyd. Lastebilen måtte berges til verksted.
Klikk-klakk-klikk-klakk. Det er lyden i Statens vegvesens videosnutt fra en kontrollrapport fra Støkken kontrollstasjon ved E6 i Ås.
Men det er slett ikke blinklyset som lager lyden i den norske lastebilen som var blitt stoppet i kontroll. Det er mellomakselen som, litt overdrevet, henger og slenger. Mellomakselen bringer kraft fra motoren bakover til drivhjulene, så her er det krefter i sving.
«Mellomaksel-oppheng utslitt, bruksforbud, må berges til verksted», slår Statens vegvesens kontrollører ordknapt fast.
Dekk i orden
Videosnutten er en del av en kontrollrapport som også omfatter kontroller på Svinesund og Ørje mandag 30. oktober. I alt 665 tunge kjøretøy var blitt kontrollert de tre stedene.
Den som fulgte nyhetene om trafikkaos i dette området i går, kunne kanskje tro at inspektørene fant en del dårlig dekkutrustning.
Det var imidlertid ikke tilfelle. Kun én anmerkning toucher innom dette, og det handler om et vogntog på Ørje som manglet én kjetting. Dette vogntoget hadde allerede fått kjøreforbud fordi det manglet oransje varsellys til alle sider – lasten var nemlig 280 cm bred. Lastebilen fikk også 8000 i gebyr for manglende bombrikke.
Overlast og lastsikring
På Svinesund fant inspektørene tre tilfeller av relativt moderat overlast. Disse lastebilene kom fra Estland, Sverige og Tyskland. Alle tre fikk bruksforbud.
En tysk lastebil hadde dekorert frontruta så tett at sikten var hemmet. I tillegg var ABS/EBS-kabelen til hengeren ikke tilkoblet. Slikt blir det selvsagt også bruksforbud av.
I tillegg står det i rapporten at flere vogntog ble stoppet med manglende lastsikring.
Kontrollene på Støkken, Ørje og Svinesund oppsummert:
- Antall overlastgebyr: 6
- Antall bruksforbud: 37
- Antall bilbeltegebyr: 9
- Antall kjøretøy med skriftlige mangler: 47
- Antall andre gebyr: 5
Opphav og kilder: Kontrollrapport fra Statens vegvesen