Hjullåsene hagler: Tungt og på ville veier i øst og vest
HJULLÅSBINGO? Ja, det kan virke sånn når transportører får gebyr for alt for tung last - og likevel velger å kjøre videre.
Fra dagens samling av kontrollrapporter fra utekontrollene i Statens vegvesen, er det to tilfeller som peker seg ut med solid kvalifisering til bruk av hjullås.
Hjullås på Taraldrud
Den groveste i ren overvekt ble vinket inn på Taraldrud kontrollplass i natt. Dette er nordgående på E6 rett sør for Oslo, og totalt 226 tunge biler ble kontrollert.
Herav altså et polsk vogntog, som er lastet med det som ser ut som frakteplattform eller understellet til en tyngre hjulgående byggeplassinnretning.
Fører hadde ifølge rapporten diverse brudd på kjøre/hviletid. Men det var overvekt på nærmere 10 tonn på semihengeren som ga overlastgebyr til transportforetaket på noen hundrelapper under 50.000 kroner, skriver kontolleder Daniel Alexander Hals.
Som igjen lokket frem hjullåsen. Her må det nok på plass tyngre redskap om lasten skal frem også, for det lasset der er vel ikke helt enkel å dele opp?
Hjullås på Bergsøy
Og at hjullås er et verktøy som bør brukes, kan rapporten fra Nord-Vestlandet være et godt eksempel på.
To vogntog var på vei til en byggeplass i Kristiansund da de ble kontrollert. Den ene av dem var allerede stoppet i Trondheim, hadde betalt vektgebyret på 26.500 kroner og «forsøkt omlasting».
Kontrolleder Frank Sandvik beskriver hendelsen slik, fra Bergsøy kontrollstasjon og Aspøya i går:
- Vogntogene med betongelementer hadde overlast og omlastning må til før videre kjøring. Den ene betalte overlastgebyret på 3600 kroner på strak arm. Den andre skyssen hadde allerede blitt stoppet i Trøndelag på lørdag, med krav om omlasting og betaling av vektgebyr på 26.500 kroner. På mandag ble gebyret betalt og forsøk på omlasting gjort.
- Vi fikk imidlertid tips fra kontrollører i Trondheim om at vogntoget var på vei til Kristiansund og at det var umulig bare å endre plassering av lasten for å gå klar av vektbestemmelsene. Så kan man anta at foretaket tok sjansen på å gjennomføre transporten allikevel. Det kom tips om hvilken ferge den var med, men vogntoget kom ikke til Bergsøy. Sjåføren ville nok ikke "frivillig" bli kontrollert på nytt... Men igjen fikk vi tips fra publikum om at det stod en slik skyss på Aspøya.
- Resultatet av den kontrollen ble ett nytt kraftig vektgebyr, og her står den med hjullås til gebyret er betalt. Dessuten må ett av to betongelementer fjernes før videre kjøring.
Opphav og kilder: Kontrollrapporter fra Statens vegvesen