Actros L: Mercedes’ nye storbil blir glatt som et såpestykke
HELT NYTT UTSEENDE: Mercedes Actros L skal fortsatt gå på diesel, men får samme førerhytte som den kommende elektriske eActros 600.
Se flere bilder med bildetekster i bildekarusellen over.
Det handler selvsagt mest om aerodynamikk når Mercedes Actros L fra desember i år blir betraktelig glattere enn dagens modell.
Mercedes kaller førerhytta for ProCabin, og du så den kanskje først da Mercedes lanserte den kommende eActros 600 – den elektriske langdistanselastebilen som skal greie over 500 kilometer på fulladet batteripakke.
Hytta fås i tre varianter, kalt stream, big og giga space. Her lover Mercedes at komfortnivået skal være på høyt nivå.
Det skjer knapt en nybillansering uten at produsenten bruker ordene «ny æra». Så også Mercedes: Designen markerer en ny æra for Actros-seriens mange medlemmer, der Actros L er flaggskipet.
Lengre front – men ikke så mye
Akkurat som på Volvos nye FH-serie er fronten forlenget. Mercedes har nøyd seg med 80 millimeter (240 mm for FH Aero), men formålet er det samme: Hvis man får forlenget buene i hjørnene, flyter fartsvinden bedre.
En rekke små detaljer er også delaktige i å redusere luftmotstanden, som en for-spoiler til hovedspoileren på taket, små luftinntak i fronten og nye paneler under førerhuset. Sammen skal dette bidra til at den nye Actros L skal bruke inntil 3 prosent mindre drivstoff enn den utgående modellen.
Kraftkilde er Mercedes’ OM471-motor av tredje generasjon, som kom i 2022. Med 12,8 liter sylindervolum har den inntil 530 hk. Også motorene OM470 og OM473 er tilgjengelig.
- Den klassiske diesel-lastebilen vil være helt nødvendig en tid framover også, sier en Mercedes-talsmann.
Mer og bedre sikkerhetsutstyr
Mercedes sier at nyheten kommer med sikkerhetssystemer som overskrider de nye kravene fastsatt av EU. Dette gjelder blant annet for den siste generasjonen av den aktive bremseassistenten og sideovervåkningsassisteten.
Blant skrytepunktene er en ny elektronikkplattform som sammenstiller det radarer og kamera rundt lastebilen «ser». Til sammen skal dette gi sjåføren oversikt i 270 grader rundt bilen. Bremseassistenten kan i siste utgave automatisk stoppe lastebilen helt fra 60 km/t hvis systemet oppdager fare foran bilen. Sensorsystemet overvåker veien i flere filer opptil 250 meter framover.
En ny funksjon kalt front guard assist kontrollerer området like foran lastebilen i lave hastigheter, og varsler sjåføren om noe eller noen skjuler seg i blindsonen foran bilen.
En ny utgave av merkets multimedia-cockpit kommer sommeren 2025, og den skal utvide de digitale tjenestene du kan få i en Mercedes-lastebil.
Alle lyskilder i og rundt Actros L er nå LED-lys. Såkalte matrix-lys, som blender ut møtende kjøretøy ved fjernlys, fås mot tillegg i pris.
Mercedes åpner i disse dager for bestillinger av den nye Actros L.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Daimler Trucks