23948sdkhjf

Rogfast E03: Snart gjennomslag også i det andre tunnelløpet på Harestad

SNART NYTT GJENNOMSLAG: Om tre-fire dager blir det trolig gjennomslag også i det andre tunnelløpet på Harestad.

Tungt skrev nylig at JV Implenia/Stangeland hadde gjennomslag på Harestad. Nå er det ikke mange meter igjen, før de er gjennom det andre løpet også.

Øyvind Ellingsen er seniorrådgiver for kommunikasjon i Statens vegvesen Utbygging. Han forteller til Tungt at etter at det andre løpet er sprengt ut, skal det bygges portaler.

Ellingsen forklarer at portalene er det som bygges videre ut fra tunnelen, men lengden på disse eller hvor lang tid det vil ta, er for tidlig å si noe om.

– Fremdriften i prosjektet er god, og alt går etter planen, sier Ellingsen.

Les mer om det første gjennomslaget 3. april HER.

Delprosjekt E03, fra sør

Entreprenør: JV Implenia/Stangeland

Sørlige del av den totalt 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør og Bokn i nord. Toløps tunnel fra Randaberg i sør og halvveis mot Kvitsøy, totalt 18,5 kilometer.

Kontraktssum: 4 milliarder kroner

Milliardprosjektene: Rogfast - 20,6 milliarder

 

Illustrasjon: Statens vegvesen.

TUNGE PROSJEKTER: Tungt.no og AnleggsMagasinet presenterer de største milliardprosjektene innen anlegg i Norge. Se egen samlesak på temaet HER.

Prosjektet Rogfast blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel (26,7 km). Når Rogfast er på plass vil reisetiden mellom Stavanger og Bergen bli redusert med rundt 40 minutter.

Bakgrunn: Stortinget vedtok utbygging og finansiering av prosjektet E39 Rogfast i Randaberg, Kvitsøy og Bokn kommunar i Rogaland den 23. mai 2017.

Økonomi: Styringsramma for prosjektet var i 2016 fastsatt til 16,4 milliarder kroner, og kostnadsramma til 18,4 milliarder kroner. I 2020 ble styringsrammen revidert til 20,6 milliarder kroner og kostnadsrammen revidert til 24,8 millioner kroner.

Tidsplan: Første angivelse var 2025, per nå anslår man 2033.

Entepriser: «Rogfast» er et samlebegrep for minst seks delkontrakter av betydelig størrelse. I tillegg må vi regne med at det er store kontrakter/underkontrakter på elektro, ventilasjon etc. I oktober 2017 var det anbudsåpning på den første kontrakten, hvor NCC vant med et tilbud på 180 millioner kroner. Les mer om de seks kontraktene HER.

Opphav og kilder: Intervju med Tungt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.136