Kolonnekjøring i E39 Byfjordfjordtunnelen i uke 16
PLANLAGT VEDLIKEHOLD: Mandag 15. april starter Statens vegvesen et større vedlikeholdsarbeid i E39 Byfjordtunnelen. Trafikken blir styrt med døgnkontinuerlig kolonnekjøring.
– Det har vært mye arbeid i Byfjord- og Mastrafjordtunnelen siste tiden. Dette er vedlikehold som ikke kan vente, opplyser byggeleder Tom Sverre Knutsen og prosjektleder Bjørn I Andersen i Statens vegvesen i en pressemelding.
Byfjordtunnelen er en undersjøisk tunnel på E39 i Randaberg og Stavanger kommune i Rogaland. Tunnelen går under Byfjorden mellom Harestad i Randaberg og øya Sokn i Rennesøy.
Arbeidet starter i Byfjordtunnelen mandag 15. april klokken 00.00, og er planlagt å være ferdig fredag 19. april klokken 05.30.
– Det blir kolonnekjøring døgnet rundt i hele denne perioden. Antallet ledebiler vil være høyest på dagtid når det er mest trafikk. Det vil si at det ikke vil bli fastsatte tidspunkter for kolonnene.
Dette skal gjøres
– Arbeidet nå, er asfaltutbedring, utskiftning av kummer og reparasjon av drenering, legger Andersen til.
– Det er litt flere arbeidsoperasjoner som gjør at vi nok holder på lenger enn i Mastrafjordtunnelen men uansett hva som dukker opp skal vi være ferdig til fredag morgen kl. 05.30. Skulle alt gå knirkefritt håper vi å kunne åpne noe før denne gangen også, sier Andersen.
Korter ned den totale arbeidstiden
– Ved en ordinær måte å gjennomføre dette arbeidet på i Byfjordtunnelen måtte vi hatt kolonnekjøring i flere uker nattestid. Etter gode erfaringer med døgnkontinuerlig kolonnekjøring i Mastrafjord nylig, viderefører vi denne løsningen nå. Ved å jobbe døgnet rundt vil vi kunne jobbe mer effektivt og den totale arbeidstiden blir redusert, sier Andersen.
Byfjord er lengre og har mer trafikk enn Mastrafjord.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Statens vegvesen