23948sdkhjf

Hva skjer med Tesla Semi, egentlig?

LANG OPPSTART: Verdens mest omtalte elektriske lastebil er allerede flere år forsinket. Men nå, sier Tesla, nærmer det seg. Sakte.

Tesla er kjent for å holde kortene tett inntil brystet, om vi ser bort fra at toppsjef Elon Musk innimellom snakker med store ord. Selskapet har sagt ytterst lite om når Tesla Semi egentlig skal settes i storstilt serieproduksjon, etter at den gang på gang har blitt forsinket.

Lastebilen ble lansert med stor halloi i 2017, av sjefen sjøl. Musk lovte at produksjonens skulle ta til i 2019. Først på tampen av 2022 ble de første levert. Mottaker var PepsiCo, som inntil nylig var eneste eksterne kunde som hadde fått noen av lastebilene de bestilte for mange år siden.

Så gikk produksjonen i stå igjen. I fjor høst ble det kjent at bare drøyt sytti eksemplarer var bygd.

Én setning med produksjonsløfte…

Blandingen av forsinkelser og mangel på informasjon gjør at det finnes journalister der ute som leser hvert eneste ord i kvartalsrapporter for å finne små nyheter. I rapporten for første kvartal fant de én setning. Tesla Semi skulle settes «seint i 2025», og eksterne kunder skulle få den i 2026, skriver blant annet Electrek.co.

Først skal Tesla bygge en fabrikk i Reno i Nevada. Anleggsarbeid pågår på kjempeanlegget, ifølge et bilde Tesla la fram for aksjeeierne. Bildet viste en planert kjempetomt der ingenting var bygd ennå.

Elon Musk har dessuten åpnet for å bygge den elektriske lastebilen også på Teslas fabrikk i Tyskland.

… og én setning om selve lastebilen

I rapporten fantes også en setning om selve bilen som Teslas konkurrenter trolig vil merke seg ved. Tesla sier at de er i ferd med å sluttføre «the engineering», altså konstruksjonen, designen og byggemetoden for Semi, for at den skal bli det Tesla beskriver som «super cost-effective».

Med andre ord: Lavest mulig byggekostnader per enhet. Tesla er kjent for å ha hentet ut høye marginer per personbil merket har produsert. Nå skal de forsøke å gjøre det samme med lastbilene.

Men betyr dette at de Tesla Semiene som allerede finnes, egentlig bare har vært testbiler? Electrek.co følger elektriske kjøretøy generelt og Tesla spesielt tett. De mener at de eksisterende Semiene er å anse som «versjon 0,5». En annen måte å si det på – hentet fra dataverdenen – er at den er et beta-produkt: en nær ferdig prototyp.

«Prototyper» har brutt sammen – og kjørt svært langt

Semiene som er produsert til nå, har vist seg fra begge sider. Etter at PepsiCo fikk de første eksemplarene seint i 2022, florerte det med bilder på sosiale medier av Tesla Semier som ble fraktet på bergingsbil etter at de hadde brutt sammen.

Men lastebilen har også gitt innblikk i hva den kan duge til hos PepsiCo. I fjor høst kjørte en av PepsiCos Semier 1732 kilometer på et døgn, i det som åpenbart var et rekordforsøk. Strekningen svarer til Oslo-Alta.

Bilen startet fulladet ved midnatt og feide i høy hastighet, ofte i rundt 100 km/t, gjennom ei rute der høyeffektsladere sto parat med gunstige avstander. Hvor tung lasten var, er ukjent.

Langdistansekjøringen ble registrert i et arrangement kalt Run on Less, der elektriske lastebiler fra andre merker også deltok. Ingen av dem var i nærheten av Teslaenes døgndistanser.

I en artikkel vi skrev den gangen, forsøkte vi å finne årsaker til at Tesla Semi gikk dobbelt så langt som elektriske lastebiler fra Volvo og Daimler. I saken var det en hel del ukjente variabler å ta hensyn til, men stort batteri og rask lading var nøkkelord, sammen med ruter som etter alt å dømme var gunstige for rekkevidden.

KLIKK for alle artikler i EKSTRA Tungt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.07