23948sdkhjf

2024-tall: Mindre lastebiltransport i Tyskland, selv litauiske biler kjører mindre

TUNGT MED TALL: I en verden preget av krig, klima og presidentvalg, er det stadig flere som kikker nøyere på makrotall (av alle størrelser) for bedre å forstå hvor høna sparker.

Fotr vi er godt vant med vekst her i Norge, men ikke alt går den veien lenger.

Og om det er lastebiltall fra utenfor Norge som i konsekvens kan tenkes å påvirke oss, er det nettopp lastebiltransporten i Tyskland. Tyskland er fortsatt sentrum og motor i Europa, og sunn aktivitet i Tyskland er som regel bra for Norge.

Nå skal det sies at tallene for utkjørte lastebilkilometer første halvår 2024 fra Das Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM) i Tyskland ikke sier noe om årsaken til nedgangen.

Det behøver jo ikke være mindre gods. Det kan også være mindre tomkjøring, bedre logistikk og mer gods på bane? Uansett, dette er tallene som transportnettstedet trans.info har plukket ut:

I juni alene er nedgangen i kilometer med lastebiler på tyske veier på 5,3 prosent. Og juni er jo ikke normalt en slakk måned. Tyske biler gikk ned 5,0 prosent, polske biler (som er den klart største utenlandske nasjonen på tyske veier, nær 20 prosent andel), gikk ned med 5,9 prosent. Og selv biler fra den fremmadstormende transportnasjonen Litauen måtte notere tilbakegang for første gang på mange år.

For første halvår samlet er ikke tallet så dramatisk. 1,3 prosent nedgang kan Tyskland helt sikkert leve godt med. Og mindre utslipp blir det også. Det kjøres tross alt uhorvelig mange kilometer.

KLIKK for alle artikler i EKSTRA Tungt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.056