Etter noen timer i en 35 tonn Cat 330 beltegraver
AM PÅ TUNGT: Setskog-bedriften HF Anlegg og Skog fikk for et år siden en ny Cat 330 beltegraver. Maskinen får mange pluss i margen fra maskinfører Marius Aamodt. Men han har også et par punkter han gjerne skulle hatt litt annerledes.
AnleggsMagasinet treffer Marius Aamodt (21) i et anleggsområde på Jessheim, hvor han og kollegaene i HF Anlegg og Skog jobber med VA-graving og tilbakefylling på et stort leilighetsbygg før de skal grave til et nytt område for nye bygg. Den unge gravemaskinføreren fra Setskog i Akershus er akkurat ferdig med lunsjen, og har satt av tid til å fortelle oss om hans tanker om maskinen han kjører. Og ikke minst, stolt vise frem maskinen.
Men før vi tar et dypdykk inn i maskinførerens tanker og maninger om Cat 330 NextGen, la oss sjekke med daglig leder om hvorfor de valgte nettopp denne maskinen.
- Veldig god erfaring med 329E og 330F
Produksjonen av Cat 330Next Gen startet i 2019. De første norske ble bestilt allerede i mai 2018, og maskinene ble levert i Norge i mai 2019. Siden introduksjonen har Pon Equipment solgt og levert neste 300 maskiner av 330 modellene i Norge. De mener naturligvis at denne modellen er i en egen klasse når det gjelder produktivitet sammenlignet med konkurrentene i samme vektklasse fra Volvo og Hitachi.
Daglig leder i HF Anlegg og Skog, Erik Heggedal, sier at de har hatt veldig god erfaring med 329E og 330F.
- I tillegg har vi god kontakt med maskinselgeren hos Pon på Berger, og vi er fornøyd med den servicen vi får hos Pon. For oss er Cat-maskinene driftssikre, og har god annenhåndsverdi, sier Heggedal.
- Hvorfor valgte dere utstyret som står på?
- Sentralsmøring, webasto, GPS fra Makin 3D og full lyspakke er et helt naturlig valg for oss. Rotortilt har vi på alle gravemaskiner opp til 30 tonn pluss. De siste årene har vi valgt gripekasset på tiltene, da denne er til god hjelp i mange ulike arbeidsoperasjoner, og letter hverdagen til grunnarbeideren. Markeringslys og solfilm er et særskilt ønske fra en meget maskininteressert fører, sier Heggedal.
Han legger til at forventningene til maskinen er innfridd, og at de leaser maskinen.
Tidlig inn i anleggsbransjen
Tilbake til maskinfører Aamodt. Det blir fort klart at Aamodt er en fyr som er svært engasjert i hva som skjer i anleggsbransjen, i bedriften der han jobber og maskinene han kjører. Han har stor kunnskap om maskinene han kjører, og har gjort sine klare meninger om den relativt nye Cat 330 NextGen som er aktuell i denne "Etter noen timer".
Han har vært i bransjen i mange år til tross for sin unge alder. Han startet med å jobbe for faren til en kamerat på Fetsund, hvor han kjørte hjullaster. Da var han 15 år gammel. Han gikk på skole på dagtid, og jobbet på ettermiddag og kveld.
I 2017 startet han på TIP på Bjørkelangen vgs, og gikk deretter på anleggsteknikk på Skedsmo vgs. Deretter ble han utplassert i 2019 hos HF Anlegg og Skog AS, ble lærling i samme bedrift fra 2020, og etter to år tok han fagbrev som anleggsmaskinfører og ble fast ansatt i bedriften.
- Jeg er i all hovedsak maskinfører på gravemaskin, men jeg har også maskinførerbevis på doser, hjullaster og dumper. Om vinteren brøyter jeg snø med traktor, ved siden av gravejobber, sier Aamodt.
Han trives best i gravemaskinen, men liker også godt å kjøre hjullaster.
Angrer ikke på valget
Han kom tidlig i kontakt med anleggsbransjen, og han bestemte seg fort for at han ville fortsette i denne bransjen.
- Jeg har ikke angret en dag på at jeg valgte anleggsbransjen, og jeg trives veldig godt på jobben, sier Aamodt.
Drømmen hans var å få kjøre en Cat 330F, en modell som ble produsert frem til 2018.
- Jeg var nok akkurat for ung til å kunne oppleve en ny 330F. Før jeg fikk 330’en kjørte jeg mye Cat 326F som lærling, og den var veldig god å kjøre. Deretter kjørte jeg en 325F før jeg fikk den nye 330’en, sier Aamodt.
- Helt rått hvordan maskinen jobber
Aamodt er engasjert i det utstyret han bruker, og har sine bestemte meninger. Han har mye godt å si om den nye maskinen hans, men det er særlig en ting han ikke har fått helt tak på ennå.
- Jeg personlig er ikke så glad i elektriske spaker. Det er ikke det samme som hydrauliske spaker, sier Aamodt.
Det er kun finplanering og fingraving som han synes er utfordrende med el-spakene. Men alt annet, som når han laster stein eller graver tunge masser, fungerer veldig bra.
- Da er det faktisk helt rått hvordan maskinen jobber. Det høres ikke ut som maskinen sliter engang. Det er de små detaljene når man planerer hvor jeg ikke blir helt enig med maskinen, sier Aamodt.
Maskinførers melding til fabrikken
Dette er genialt: Det er fint at jeg kan belte med spakene, og at jeg har 3D-kamera som gir veldig god oversikt rundt maskinen. Jeg har også vekt på maskinen, slik at jeg kan beregne hvor mye jeg for eksempel fyller på en lastebil.
Dette kan forbedres: De elektriske spakene kan forbedres på fingravingen.
Daglig bruk
Er daglige sjekkpunkter, enkelt eller vanskelig?
- Det er veldig enkelt å sjekke olje og fylle diesel. Sentralsmøringen er på samme sted som dieselpåfyllingen, så jeg kan enkelt sjekke den samtidig som jeg fyller.
En annen ting som er veldig bra, er at den har en bryter bak hytta som slår på lys på strategiske punkter rundt og i maskinen. Så hvis det er mørkt når jeg kommer til maskinen, så kan jeg lett skru på lys. For eksempel når jeg skal sjekke olje eller fylle diesel når det er mørkt. Lysene slår av seg selv etter en liten stund.
Vinterbruk, noen utfordringer?
- Jeg kjørte maskinen gjennom hele vinteren, og har fått testet den på ganske kalde dager. Det er appstyrt webasto på den, slik at jeg kan skru på varmen i maskinen når jeg reiser hjemmefra. Da er ruter og slikt tint når jeg kommer frem. Jeg setter deretter på automatisk oppvarming av motoren, venter litt, og så er maskinen klar. Det er klart den ruser motoren godt når det er 30 kuldegrader ute, men det fungerer veldig bra.
Hydraulikk, jevn, nøyaktig og fintfølende nok?
- Den er fin og nøyaktig.
Styrke og kapasitet ift. annet du har kjørt?
- Det er helt rått, og den er veldig sterk. Maskinen føles sterk på alt jeg har brukt den til. Selv med stor sprengstein er den kjapp og effektiv. Jeg har en Cat tilt på den som veier rundt 750 kilo, 1.600 liter pusseskuff og en gripekasset. Men selv med dette er det ingen problemer med at den er lett i rompa.
Hvordan er stabiliteten?
- I den jobben jeg gjør nå må jeg strekke helt ut med full skuff, men den blir ikke ustødig av den grunn.
Hvordan er styrespakene?
- Det er mange justeringsmuligheter på de elektriske spakene, og jeg har kanskje ikke funnet ut av alle de riktige innstillingene ennå. Jeg er nok mer komfortabel med maskiner som har hydrauliske spaker, men jeg har tro på at jeg finner ut av el-spakene etter hvert.
Hvilke assistentsystemer finnes?
- Det er 3D-kamera på den, og mye annet. Men jeg har ikke brukt så mye av dette ennå.
Hyttelivet
Sko eller ikke sko i hytta?
- Sko skal av i hytta. Det er kontoret mitt, så det må se skikkelig ut der. Skobrettet jeg bruker er fra McDonalds. Det passer perfekt.
Hvordan er setet?
- Setet har mange justeringsmuligheter og ikke minst AC som blåser kald luft i setet.
Hvordan er sikten til høyre?
- Den er bra, fordi maskinen er såpass lav på høyresiden at det gir god utsikt den veien.
Hvor mange koppholderne?
- Det er to stykker. De brukes til kaffekoppen, og termosen står bak setet. I tillegg en litt større koppholder.
Holder til smarttelefon?
- Nei, det er det ikke, men jeg har montert en selv.
Hvordan er gulvplassen?
- Den er ganske romslig. Nå er ikke jeg blant de høyeste, så for meg er det rikelig med plass.
Fornøyd med oppbevaringsmulighetene?
- Ja, det et bra med muligheter inne i hytta. Det er blant annet en hylle over hodet. Utvendig er det ingen oppbevaringsplasser. Jeg har stropper og slik i rommet der dieselpåfyllingen er.
Hvordan er solskjermingen?
- Jeg har sotet rutene etter at vi fikk maskinen, og jeg har en egen gardin øverst i vinduet. Slik som du ser i hyttene på lastebiler. I tillegg er det en standard nedtrekksgardin i framruta for solskjerming.
Hvordan er innsteget?
- Det er også bra, med tre stigtrinn i ramma på begge sider. Det er også godt med håndtak når man skal opp i maskinen.
Hvordan er den å kjøre?
- Den er god å belte fra sted til sted. Jeg kan for eksempel bruke spakene til å styre beltene.
Hvordan er støynivået?
- Det er veldig bra. Jeg kjører med Peltor fordi jeg kommuniserer med de som er ute.
Musikk, radio eller på telefonen?
- Jeg har på P10 Country i bakgrunn.
Instrumentpanel
Er det lettlest?
- Det er veldig lettlest og bra. Siden det er Cat tilt på maskinen så er styringen av den i samme skjerm som alt annet.
Oppsummering
- Jeg er veldig godt fornøyd med maskinen, og trives godt med å kjøre den. Eneste jeg ikke er helt komfortabel med er el-spakene på finjobbene, men ut over det er alt helt rått. Hytta er veldig god, og det er et bra "kontor".
Dette sier selgeren
Ole-Martin Fossbråten, maskinselger Pon Equipment AS Akershus.
Hvor langt er kundeforholdet til HF Anlegg og Skog?
- HF Anlegg og Skog er en god og trofast kunde som har vært kunde av Pon i flere tiår.
Hvorfor ble akkurat denne maskinen valgt til kunden?
- Kunden har en Cat 330F fra før, og ønsket å øke maskinparken med en 30-tonner til.
Har kunden fulgt rådene dine helt ut, eller er det ting du ville gjort annerledes til denne kunden eller bruken?
- Kunden vet godt hva Cat-maskiner er, og de vet hva de vil ha.
Generelt, hva mener du maskinkjøpere bommer mest på når de spesifiserer ny gravemaskin?
- Jeg syntes ikke det bommes noe spesielt når det kjøpes maskin. Det virker som at flere beslutningstakere ved maskinhandling innvilger sjåførenes utstyrsønske.
Fakta: Cat 330 NextGen
- Vekt: Driftsvekt med tiltrotator og puss er rundt 35 tonn.
- Motor: Cat C7.1
- Effekt: 275HK
- Utslippstandard: Steg V
- Skuffestørrelse: 1.700 liter graveskuff 1.600 liter pusseskuff under tiltrotator.
- Lys: Største lyspakke, med Entrax lysbøyle på loddet med integrerte varsellys og markeringslys (selveste prikken over I`en).
- Kameraer: Std 360 graders kamera.
- Serviceavtale: Denne kunden utfører service selv med sin egen servicemekaniker.
- Tatt i bruk (dato): 20. september 2023
- Timeantall: 855
- Maskinstyring: Makin 3D
- Sentralsmøring: Lincoln Smart lube inkl. smøring tiltrotator.
- Spaker / styring: El spaker, L8
- Sete: Std. Premium sete med varme og kjøling.
- Sikkerhetsutstyr: Makinen har standard E-Fence høyde-begrensning, sving-begrensning, dybde-begrensning og vegg-begrensning. Samt vekt for lasting.
- Tiltrotator: TRS23 (tilsvarende Rototilt R8) med gripmodul
- Evt. annet utstyr: Std 2-kam Heavy Duty og Webasto.