Full brems i Ålesund: Flaskehals og sprekk på en halv milliard
TUNG BREMS: Statens vegvesen har orientert styringsgruppa i Bypakke Ålesund om at de bremser prosjekteringsarbeidet i prosjektene Lerstad–Campus og kollektivknutepunkt ved Campus Ålesund.
De to prosjektene henger tett sammen, og har derfor blitt planlagt som en helhet.
Nye kostnadsoverslag
Detaljprosjektering startet høsten 2023, og nye kostnadsoverslag viser at det ikke er satt av nok penger til å bygge prosjektene som planlagt. Kollektivknutepunktet ved Campus Ålesund har en ramme på 350 millioner kroner (2024-kroner). Nye kostnadsoverslag viser at prosjektet vil koste 400 millioner kroner om det bygges som planlagt. Lerstad-Campus har en ramme på 575 millioner kroner. Nye kostnadsoverslag viser at prosjektet vil koste 900 – 1.040 millioner kroner om det bygges som planlagt.
Årsaker til kostnadsøkningen
- Prisveksten i anleggsbransjen har vært betydelig, indeksregulering av budsjettrammer dekker ikke opp økningen.
- Sykkelveg langs E136 var opprinnelig ikke inne i prosjektet, men ble tatt inn etter et vedtak i styringsgruppa 16. juni 2023.
- Grunnundersøkelser har vist krevende grunnforhold i Nørvasundet og Gåseidvika
- Tilstand på eksisterende tunnel, bruer og kulverter er kartlagt, og dette har vist behov for rehabiliteringsarbeid som var vurdert annerledes i forrige anslag.
- Støytiltak er nå grundig undersøkt og dokumentert, og kostnadene er langt mer omfattende enn før antatt.
Flaskehals
Det er også gjort en ny trafikkanalyse av trafikksystemet som er planlagt ved Campus. Analysen viser at systemet rundt Campus vil få større trafikale problemer enn tidligere vurdert. Grunnen til dette er at firefeltsvegen fra Moa gjennom Lerstadtunnelen skal stoppe ved Campus i denne fasen. Det er ingen overraskelse at det blir en flaskehals når innfartsvegen går fra fire til to felt, men nå viser analysene at køene på både E136 og Borgundvegen blir omfattende både i lengde og tid.
- Nå stopper vi opp litt, for å se på hvilke tiltak som skal prioriteres for de midlene som blir satt av. Vi har fortsatt tro på at vi skal klare å gjennomføre mange viktige tiltak på strekningen, sier Ole Kristian Birkeland, prosjektleder i Statens vegvesen.
Det er ikke aktuelt å bygge prosjekter som koster mer enn kostnadsrammen i Bypakke Ålesund. Statens vegvesen har derfor bremset planleggingsarbeidet, og vil bruke tiden fremover til å se på hvordan tiltakene i prosjektene kan prioriteres for best mulig oppnåelse av målene til bypakken.
Styringsgruppen i bypakken vil ta stilling til hvilke tiltak som skal gjennomføres innenfor tilgjengelig ramme senere i høst.
Om prosjektene
Lerstad – Campus er en direkte forlenging av E136 Breivika–Lerstad. Noen av tiltakene som planlegges er:
- Fire felt mellom Lerstad og campus/Nørvasundet
- Tunnel gjennom Skuggenhaugen med tre felt for å få med ny påkjøringsrampe østover fra Borgundvegen (ved dagens stopp-skilt)
- Ny sykkelveg langs E136, fra campus til Lerstad.
- Holdeplassene ved Campus Ålesund oppgraderes og fotgjengerene skal krysse Borgundvegen mellom NTNU og NMK. Noen av tiltakene som planlegges er:
- Nye busslommer mellom NTNU og NMK
- Nye bussholdeplasser langs E136 for å legge til rette for ekspressbusser
- Sykkelveg med fortau fra Borgundbrua til Nørvegata.
- Ny rundkjøring på Borgundvegen som erstatter T-kryssene fra E136, Sørnesvegen og Niovegen.
- Ny gang- og sykkelbru over rundkjøringa på Borgundvegen.