Måtte fjerne brannskadet veihøvel på milliardprosjektet Ny lufthavn Bodø
VEIHØVEL VAR I VEIEN: Etter å ha blitt "parkert" for snart en måned siden, måtte den malplasserte anleggsmaskinen fjernes i går.
En brannskadet veihøvel sto i veien for nye sprengninger øst på området der Avinor Ny lufthavn Bodø bygges. Den måtte derfor fjernes, skriver Ny lufthavn Bodø på et innlegg på Facebook.
Les mer om flyplassen her: Avinor-vedtak: Ny flyplass i Bodø til 7,2 milliarder med første entreprise i januar (tungt.no)
– Når tunge anleggsmaskiner ikke kan gå for egen maskin, må det tungt skyts til for å få løftet det på transportørens tilhenger, heter det i innlegget.
Denne gang var det Nordlandskrana AS som stilte med muskler til løftet - og på noen minutter var veihøvelen løftet vekk og trygt plassert på hengeren og fraktet ut av anleggsområdet.
Brannen i veihøvelen
Det var midt i august at veihøvelen tok fyr på anlegget. Heldigvis gikk det bra med sjåføren, og med lynrask reaksjon fra Falck Brann- og Redningstjeneste Avd. Bodø på Bodø lufthavn og Salten Brann IKS fikk de slukket brannen og begrenset skadene.
Midt i august hadde Ny lufthavn Bodø også rekord i antall anleggsmaskiner i gang på området. I perioder var det nesten køkjøring til og fra sjøfyllingen, og til det de som jobber i prosjektet nå på spøk kaller "Fjell 3". Det er knust betong som nå har blitt et lite fjell.
Ny lufthavn Bodø kommenterer saken
Tor O. Iversen er kommunikasjonsansvarlig for Ny lufthavn Bodø (NLBO). Han forteller til Tungt at siden brannen har veihøvelen stått der den tok fyr, i påvente av granskere fra både entreprenør, leverandør og forsikringsselskap.
– Veihøvelen tok fyr under arbeid mens den var i drift. Maskinen ble brukt til høvling av en internvei, som deretter skulle fjernes på grunn av anleggsarbeider i dette området, sier Iversen.
Iversen opplyser at veihøvelen var av merket CAT og brukte diesel som drivstoff.
– Har granskingen så langt gitt svar på hvorfor veihøvelen tok fyr?
– Hva som er årsaken, vet vi ikke ennå. Det er noe som fortsatt undersøkes.
– Stoppet arbeidet opp som følge av brannen?
– Dette skjedde rett etter arbeidernes lunsjpause, og hadde ingen konsekvenser for arbeidene på anlegget.
– Hvor langt har dere har kommet i byggeprosessen?
– Anleggsarbeidene er i rute, og rivearbeidene noe foran skjema. Det jobbes nå intensivt med masseforflytning, spesielt ut mot sjøfyllingen i vest. Her når vi fyllingens vestligste punkt om noen få dager. Arbeidene med terminalbygningen vil starte først neste år også dette er i henhold til planen. Lufthavna vil åpne for ordinær trafikk i løpet av 2029/2030 om alt går som planlagt.
Les mer om Bodø Lufthavn HER PÅ TUNGT.