23948sdkhjf

Rammestyrte dumpere: Agder-effekten gir vesentlig mindre aktivitet i markedet

TUNGT PÅ SKILT: Antall førstegangsregistrerte rammestyrte dumpere i 2024 stuper, sammenlignet med de to foregående årene. - Det kan ha flere årsaker, sier André Gulholm hos Volvo Maskin.

I slutten av september var det 643 rammestyrte dumpere på skilt i Norge. Ved utgangen av 2022 var tallet 680. Dette er altså rammestyrte dumperne, alle klasser totalvekt, som er registrert slik at Opplysningsrådet for Veitrafikken får dem med i sin statistikk.

Registreringene stuper

  • 2022: 35
  • 2023: 21
  • 2024: 8

Disse tallene er fra OFV, og viser førstegangsregistrerte rammestyrte dumpere i perioden januar-august. Tallene viser at registreringene går ned. Produktsjef for hjullaster, leddumper og tipptruck i Volvo Maskin, André Gulholm, gir sin forklaring til dette lenger ned i artikkelen. For det er nemlig ikke alle dumpere som er innom OFV-statistikken.

Uansett, vi ser litt mer på hva OFV har i sine statistikker. Fra januar til og med august i 2024 har det altså blitt førstegangsregistrert åtte nye dumpere i Norge. Disse fordeler seg slik.

  • Komatsu HM400: 3
  • Komatsu HD605-8: 2
  • Volvo CE A45: 2
  • Komatsu HD405-8: 1

I 2022 var totaltallet for perioden januar-august 35, hvor Volvo var desidert størst med 23. Volvo CE A45 hadde 14 av disse, mens modellen A25 hadde 8 og A30 hadde 1. Nærmest Volvo kom Komatsu HD405-8 med 8 registreringer.

I 2023 var totaltallet for perioden januar-august 21, hvor Volvo igjen var størst med 13 førstegangsregistrerte rammestyrte dumpere. Catepillar og Komatsu fulgte bak med 4 hver. Av modellene var det Volvo CE A25 som hadde flest registreringer med 6, tett fulgt av Komatsu HD405-8 med 4.

MGF vs OFV

Maskingrossisternes Forening (MGF) gir kvartalsvis ut tall på anleggsmaskiner i Norge. Disse tallene inkluderer også de maskinene som ikke er registrert i statistikkene til OFV, og da blir bildet noe helt annet.

- Volvo får tall for totalmarkedet for anleggsmaskiner fra MGF kvartalsvis. Disse viser at det er levert 30 rammestyrte dumpere over 20 tonn i første halvår 2024, og åtte under 20 tonn. Vi ser at vår markedsandel på rammestyrte dumpere er høyere enn noen gang, sier Gulholm.

Hans forklaring på avviket mellom MGF og OFV er at det er svært mange dumpere som går ut til kunde som uregistrert motorredskap. Blant annet på grunn av en langvarig prosess hos Biltilsynet for registrering.

- Etter en endring for noen år siden kan registreringsprosessen i verste fall komme opp til seks til åtte uker. Flere kunder velger å ta ut rammestyrte dumpere som hastighetsregulert motorredskap med 30 km/t som maks hastighet. De blir da uregistrert. Det virker som at dette er en akseptabel løsning for de fleste applikasjoner der denne typen maskiner benyttes, sier Gulholm.

Mindre aktivitet i markedet

Om man velger å se på MGF sine tall eller OFV, så er det et faktum at det er vesentlig mindre aktivitet i markedet i år enn tidligere. Gulholm forklarer at det nok har flere årsaker.

- Etter Agder Rental-konkursen i april kom det ut en del nyere brukte Volvo-dumpere i markedet. Disse er jo allerede solgt og eventuelt registrert, men tar likevel en del av de nye kundene. Dermed blir det færre nyleveringer i 2024, sier produktsjefen.

Han legger til at det er en generell nedgang i aktiviteten i markedet relatert til kostnadsnivå og rentenivå. Samt årlige variasjoner i fordelingen mellom tipptruck (hjulstyrte dumpere) og rammestyrte dumpere.

I 2024 er vi inne i et tipptruck-år. Det er levert unormalt mange tipptrucker 1. halvår i 2024, sier han.

Volvo CE markedsdominator

Som vi skrev i begynnelsen av denne artikkelen var det i slutten av september i år 643 rammestyrte dumpere på skilt i Norge (OFV-tall). På toppen av bestandstatistikken ruver Volvo CE med hele 65 prosent av de registrerte dumperne.

Volvo har per nå 418 på skilt - og de aller vanligste modellen er A45 og A25.

Caterpillar kommer som nummer to på listen rangert som merke, med 82 på skilt. Modellen 772G er mest registrert. Nummer tre på listen så langt i år er Komatsu med 52 registrerte dumpere.

Når vi er inne på store vekter: Det finnes 62 dumpere med tillatt totaltvekt over 100 tonn - og her er det Cat som ruver med 32 stykker - eller 52 prosent markedsandel. Størst av dem alle, både i vekt og antall på skilt, er Cat 775G med lastekapasitet på 64 tonn.

40 prosent er 10 år og eldre

Det er ikke alt vi får lest ut av OFV-statistikken, men interessant nok ser dumperne ut til å være hardføre og leve et langt liv. 40 prosent av bestanden av rammestyrte dumperne på skilt er ti år eller eldre - og 65 prosent av disse er Volvo CE.

Her er det Volvos A25D som dominerer med 22 stykker. Bak følger 16 stykker Moxy MT31HL på skilt.

Topp 10 registrerte rammestyrte dumpere bestand per 31. august 2024. Kilde: OFV
Nr. Merke Antall 2024 Andel 2024 Antall hele 2023 Andel hele 2023
1 Volvo CE 418 65,01% 438 65,77%
2 Catepillar 82 12,75% 87 13,06%
3 Komatsu 52 8,09% 49 7,36%
4 Moxy 46 7,15% 49 7,39%
5 Doosan 14 2,18% 15 2,25%
6 Bell 12 1,87% 12 1,80%
7 Volvo 12 1,87% 9 1,35%
8 Ukjent 5 0,78% 5 0,75%
9 Astra 1 0,16% 1 0,15%
10 Terex 1 0,16% 1 0,15%
Totalt 643 100% 666 100%

Opphav og kilder: En artikkel fra Tungt.no basert på tall fra OFV

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.156