Fossilfritt i Slakthusområdet: Pilotprosjekt med Skanska og Volvo Construction Equipment
TUNG OG FOSSILFRITT: Nylig skrev tungt.no om det fossilfrie episenter - Oslo. Men Stockholm ønsker også å vise seg frem som en fossilfri by.
Teksten er hentet fra nettsiden til Stockholm stad og oversatt til norsk av tungt.no.
Stockholm kommune investerer i å utvikle kontrakter med lavere klimapåvirkning, blant annet ved å bruke ny teknologi og gjenbrukte materialer. I Slakteriområdet har pilotprosjektet «Fossilfri entreprenørvirksomhet» resultert i nye byggeprosjekter hvor elektrisiteten er oppskalert.
Pris for bærekraftig infrastruktur
Slakteriområdets pilotprosjekt Fossilfri entreprenørvirksomhet mottok prisen «Årets bærekraftig infrastruktur» fra Sweden Green Building Awards i november 2024.
Prosjektet er et pilotprosjekt som Stockholm by gjør i samarbeid med Skanska og Volvo Construction Equipment, der ti prosent av gravemaskinene er elektriske og alt drivstoffet er miljødiesel HVO100. 95 prosent av det utgravde materialet skal gjenbrukes innenfor området.
Sweden Green Building Awards deles ut årlig til personer og prosjekter innen den svenske anleggssektoren som inspirerer og viser vei innen bærekraft. Prisen deles ut i sju ulike kategorier.
Sveriges største testområde
Pilotprosjektet «Fossilfri entreprenørvirksomhet» gjennomføres av Stockholm by sammen med Skanska og Volvo Construction Equipment i Slakteriområdet. Målet er å spare totalt over 2.000 tonn karbondioksidutslipp, som tilsvarer utslippene på 35 lastebiler som kjører åtte timer om dagen i ett år. Det er Sveriges største testområde i et bymiljø for fossilfri entreprenørvirksomhet der 35.000 maskintimer skal gjøres fossilfri.
Stockholm kommune ønsker å fremme utviklingen av fossilfrie kontrakter, og gjør det ved å stille krav i anbudene. I denne kontrakten skal det graves opp store mengder stein og jord, og et av kravene er at minst ti prosent av maskintimene skal drives med strøm. I tillegg skal 95 prosent av massene som brukes til gater gjenbrukes direkte på stedet.
I tillegg til klimabesparelser er målet med prosjektet også å utfordre byggestandarder og finne nye innovasjoner. Prosjektet bruker en helt ny elektrisk gravemaskin fra Volvo CE og alle andre kjøretøyer kjører på det fornybare drivstoffet HVO100.
Elektrisk gravemaskin med mobil ladestasjon
Slakteriområdets løpende tomtekontrakt foregår over et stort område, fra etablering i sør til linjeomleggingene i nord, og derfor benyttes ladestasjon for å kunne forsyne maskinene i løpet av dagen. Ladestasjonen kan lades sakte i alle døgnets timer og deretter frigjøre en større kraft for lading av maskinen når sjåføren har pause.
Mer elektrisk drift i jordsenkearbeid
Resultatene av pilotprosjektet, som ble avsluttet høsten 2024, skal være lovende, med utslippsbesparelser over målene. Dette har bidratt til at Stockholm kommune har satset på flere byggeprosjekter med elbiler og fossilfritt drivstoff. Kontrakten «Earth sinking stage 2» hvor 150.000 tonn masse skal fjernes inkluderer to elektriske gravemaskiner, en elektrisk hjullaster og to elektriske lastebiler med tilhenger, et pukk- og sorteringsanlegg som drives av strøm samt håndholdte maskiner og verktøy. Maskinene har fått kallenavnene Electra, Ellen og Elton. I tillegg er alle andre kjøretøy drevet av det fossilfrie drivstoffet HVO100.