23948sdkhjf

Norges første Kobelco SK520LC-11E til Torstein Botn AS

NORGESPREMIERE: Entrack har nylig levert den første Kobelco SK520LC-11E i Norge til Torstein Botn AS fra Sandnessjøen.

Henrik Botn er formann og sønn til daglig leder Torstein Botn. Faren startet firmaet i 1990 og det ble et AS i 1998. Torstein Botn AS er en totalleverandør innenfor bygg betong og anlegg.

Botn forteller til Tungt at de vurderte maskinbytte i fjor, men at Entrack da fortalte at den ny serie var like rundt hjørnet, og at denne var verdt å vente på. Dermed valgte de å vente.

– Hva skal den brukes til?

– Den nye maskinen er kjøpt for å gå i pukkverket i Sandnessjøen. Den skal gå i steinknusing og båtlasting.

Torstein Botn leverer kontinuerlig pukk til offshoremarkedet og tok i fjor ut 700.000 tonn pukk, fra Aqua Rock Company AS sitt pukkverk i Sandnessjøen. Torstein Botn har tatt ut pukk der siden 2018.

– Hvorfor kjøpte dere akkurat denne maskinen?

Botn forteller at tilfeldigheter var årsaken til at nettopp de skulle få den første Kobelco SK520LC-11E i Norge.

– At maskinen hadde så gode spesifikasjoner på pumpe og drivverk, var avgjørende for oss. Vi merker også at den bruker lite drivstoff, noe som også var en vesentlig faktor.

Fra før av har selskapet en god dialog med selgeren Alf Magne Gausen i Entrack, som har fulgt dem opp med de tidligere maskinene. Botn forteller at Entrack har vært raskt på ballen de få gangene der har oppstått problemer.

– Vi har vært veldig fornøyd med Kobelco tidligere. Dette er den fjerde Kobelcoen i maskinparken. Det er lite stans og disse maskinene har lite feil og mangler.

Den eldste Kobelcoen deres, er en 2019-modell som har gått 7.000 timer. På den har det kun vært nødvendig å bytte en air-con-pumpe.

Kobelco SK520LC-11E

  • Motor: 6-sylindret Isuzu 6WG1 motor på 15.7 liter og 473 hk. Det er 65 hk. mer enn i de tidligere SK500 / SK530LC-11.
  • Den nye modellen har lagt på seg et par tonn, og veier ca. 53 tonn utstyrt med standard bom og stikke. (6500/ 2600mm).
  • Rekkevidde er 11,33 meter
  • Gravedybden er 6,92 meter u/hk.feste.
  • Løftekraften er over 21 tonn.
  • Maskinen ble levert med KM90 hk. feste og 3,4 kubikkmeter graveskuffe med delta front fra Klepp Mek.

– Erstatter denne maskinen en eldre maskin, eller er det et tilskudd til maskinparken?

– Vi har en den pigging og den type arbeid som vi ikke ønsker å sette en helt ny maskin til. Så denne blir å regne som et nytt tilskudd i 50 tonnsklassen til maskinparken vår.

Resten av maskinparken består av: 

  • Volvo: En gravemaskin, to dumpere og en hjullaster
  • Hitachi: En 70 tonns gravemaskin og en service-hjullaster
  • To knuseverk og to sikteverk.
  • En Tatra og to Scania lastebiler.

Maskinfører Simon Røstad sier at arbeidsdagen har blitt mer behagelig i den nye maskinen.

– Ja, vi merker det absolutt. Den humper mindre, siden både setet og hytterammen er dempet. Det hadde ikke den forrige maskinen. I tillegg er hydraulikken myk og fin nå, sier Røstad.

Fokus på førermiljø

Alf Magne Gausen er selger hos Kobelco-leverandør Entrack, og han forteller at denne nye modellen fra Kobelco setter prestasjoner og førermiljø i fokus.

– Oppbyggingen av denne er endret fra tidligere modeller og man har hatt et stekt fokus på førermiljø og reduksjon av støy. Mellom førerhus og motor har man bl.a. plassert hydraulikk olje og dieseltank. Pumperom og radiator/kjølere har byttet side, slik at støyen fra de store kjøleviftene nå er bak på høyre side, lengst mulig unna førerplass. Maskin er servicevennlig med lett tilgang til overvognen fra begge sider. På venstre side fra førerplass via en foldbar walkway, sier Gausen.

Den nye SK520LC-11E er også utstyrt med en nyutviklet hyttedemping noe som er godt synlig utenfra og som gir maskinfører en mye behageligere arbeidshverdag.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.056