To klager på kinesisk bro-entreprenør
Først klaget PNC Norge på tildelingen fordi de mener at kinesiske Sichuan Road & Bridge Group ikke kan dokumentere at de har kompetanse til å bygge Beitstadsundbrua.
Deretter klaget Skanska Norge inn både SRBG og PNC fordi de mener at ingen av dem oppfyller kvalifikasjonskravene som Statens vegvesen etterspurte i utlysningen.
Overrasket over de andres tilbud
Skanska, som lå høyest i pris i konkurransen (339 millioner), har fått innsyn i alle tilbudene i konkurransen. PNCs tilbud var nest lavest (318 millioner), et godt stykke bak SRBGs tilbud på 277 millioner.
Konserndirektør for anlegg i Skanska, Steinar Myhre, sier til Byggeindustrien at de gjorde store øyne da de fikk se de andre selskapenes tilbud.
– Det mest graverende er at verken PNC eller SRBG har lagt ved forpliktelseserklæringer, sier Steinar Myhre til Byggeindustrien.
Skanska er ifølge Myhre blitt avvist i to Vegvesenet-konkurranser fordi slike forpliktelseserklæringer har manglet.
Mangler godkjenninger?
I klagen skriver Skanska også at de tviler på at SRBG har de nødvendige godkjenningene hos sentrale myndigheter for elektroinstallasjon og dykkerarbeider.
Beitstadsundbrua er en del av en stor fylkesveiutbygging i Trøndelag. Den 580 meter lange brua er én av fem entrepriser i prosjektet.