23948sdkhjf

To klager på kinesisk bro-entreprenør

Etter at Vegvesenet tildelte Beitstadsundbru-prosjektet til en kinesisk entreprenør, er det kommet inn to klager fra norske konkurrenter.

Først klaget PNC Norge på tildelingen fordi de mener at kinesiske Sichuan Road & Bridge Group ikke kan dokumentere at de har kompetanse til å bygge Beitstadsundbrua.

Deretter klaget Skanska Norge inn både SRBG og PNC fordi de mener at ingen av dem oppfyller kvalifikasjonskravene som Statens vegvesen etterspurte i utlysningen.

Overrasket over de andres tilbud

Skanska, som lå høyest i pris i konkurransen (339 millioner), har fått innsyn i alle tilbudene i konkurransen. PNCs tilbud var nest lavest (318 millioner), et godt stykke bak SRBGs tilbud på 277 millioner.

Konserndirektør for anlegg i Skanska, Steinar Myhre, sier til Byggeindustrien at de gjorde store øyne da de fikk se de andre selskapenes tilbud.

– Det mest graverende er at verken PNC eller SRBG har lagt ved forpliktelseserklæringer, sier Steinar Myhre til Byggeindustrien.

Skanska er ifølge Myhre blitt avvist i to Vegvesenet-konkurranser fordi slike forpliktelseserklæringer har manglet.

Mangler godkjenninger?

I klagen skriver Skanska også at de tviler på at SRBG har de nødvendige godkjenningene hos sentrale myndigheter for elektroinstallasjon og dykkerarbeider.

Beitstadsundbrua er en del av en stor fylkesveiutbygging i Trøndelag. Den 580 meter lange brua er én av fem entrepriser i prosjektet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125