Store intercity-oppdrag
I forslaget til statsbudsjett for 2018 foreslo regjeringen å avsette 745 millioner kroner til eventuell oppstart av prosjektet Sandbukta–Moss–Såstad på Østfoldbanen, og 350 millioner til anleggsstart for prosjektet Venjar-Eidsvoll-Langset på Dovrebanen.
– Det er gledelig at regjeringen nå foreslår oppstart av disse InterCity-parsellene i 2018, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR.
Kostnadsrammer: 9,5 og 6,6 mrd.
Samtidig ble det varslet at departementet ville komme tilbake til Stortinget med forslag om kostnadsramme før oppstart. Det har departementet nå gjort.
Regjeringen foreslår at prosjektet Sandbukta-Moss-Såstad starter opp i 2018 innenfor en styringsramme på 8,7 milliarder og en kostnadsramme på 9,5 milliarder, og at prosjektet Venjar-Eidsvoll-Langset starter opp i 2018 innenfor en styringsramme på 5,5 milliarder og en kostnadsramme på 6,6 milliarder.
Det er ennå ikke fastsatt når saken kommer opp i Stortinget.Den 14. desember behandles Samferdselsbudsjettet for 2018. Etter dette skal det inngås avtaler mellom Jernbanedirektoratet og Bane NOR.