23948sdkhjf

Lager undersjøisk rundkjøring

At bergarten er vulkansk, gir en ekstra dimensjon til sprengningsarbeidene.

Det som gjør denne tunnelen spesiell, er rundkjøringen. Det er gjennomført svært få lignende tilfeller i Norge, skriver NCC i en pressemelding.

 – Det store spennet i rundkjøringen representerer en utfordring, som løses med tung sikring tidligst mulig, sier anleggsleder Øyvind Moen i NCC.

50 sprengninger gjenstår

For rundt ett år siden startet NCC arbeidet med den første undersjøiske tunnelen som vil koble Skálafjørður og Tórshavn på Færøyene sammen og etter planen skal stå ferdig i 2020.

Arbeidet med den 11 km lange Eysturoytunnelen går etter plan, og i disse dager er NCC i gang med drivingen av den undersjøiske rundkjøringen på Eysturoy-siden. Rundt 50 salver skal fyres av før den er klar utpå nyåret.

– Vi har drevet cirka 3100 meter tunnel av totalt 11.300 meter, eller 270.000 kubikk av totalt 1.050.000 kubikk fjell. Prosjektet går så langt etter oppsatt plan, forteller Moen.

Mange utfordringer

Hittil er det sprengt 1454 meter på tunnelstuffene i Hvitanes og 1605 meter i Strendur, og stuffene er nå henholdsvis -51,3 og -71,7 m dype. På sitt dypeste blir tunnelen -187 meter under havet og blir dermed den dypeste på Færøyene når den står ferdig.

At dette dreier seg om en undersjøisk tunnel gjør også prosjektet litt spesielt, ifølge Moen.

– Som for alle andre undersjøiske tunneler er mengden innlekkasje potensielt sett uendelig, men i praksis betyr ikke det så mye for oss. Det er innført noe høyere kvalitetskrav til sikringsmateriell, blant annet ekstra korrosjonsbeskyttelse på bolter og økt bestandighet på betong. Ellers er dette en forholdsvis lang tunnel på synk, som fører til utfordringer med transporter, ventilasjon og vann inn og ut, sier anleggslederen.

Vulkansk

NCC har solid erfaring med å bygge tunneler på Færøyene. På begynnelsen av 2000-tallet bygget NCC Vagatunnilin och Nordoyatunnilin. Flere av nøkkelpersonene som arbeider i prosjektet nå, var også med å bygge en eller begge av de to foregående tunnelene.

– Bergarten på Færøyene er også litt spesielt, i og med at det er basalt og da vulkansk opprinnelse, hvilket er noe ukjent for oss i Norge. Men i og med at vi har drevet to tunneler her oppe tidligere, så har vi erfaring med bergarten, forteller anleggsleder Moen.

Dimensjonene på Eysturoy-prosjektet er betydelige. Innen første tunnel står ferdig skal det kjøres ut rundt 55.000 lastebiler med masse på Hvitanes-stuffen. På Strendur-siden skal det kjøres ut cirka 22.000 tipp trucker-lass.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063