23948sdkhjf

200 km/t gjennom utbyggingssone

Førerne av Stockholm-toget vil helst ikke involvere bremsepedalen selv om Kongsvingerbanen er under utbygging.

SJ fortsetter driften av Oslo – Stockholm-ruten også i 2018. Når arbeidet på Kongsvingerbanen er ferdig, kommer SJ til å øke trafikken – og farten – på linjen kraftig.

I høst så det ut som om hurtigtoget mellom Oslo og Stockholm skulle tvinges til å ta en fire år lang pause.

Beholder hurtigtogene

Dette skyldes arbeidet på Kongsvingerbanen, slik at ruten måtte erstattes av InterCity-tog, som går betydelig saktere.

Nå har SJ lykkes med å beholde tre hurtigtog hele våren og over sommeren neste år.

Fra midten av august intesiveres arbeidet på Kongsvingerbanen. Da tvinges SJ til å kjøre færre tog. Likevel kan SJ beholde hurtigtogene på Kongsvingerbanen. Bare én avgang erstattes med InterCity-tog.

Øker til 250 km/t

Når arbeidet avsluttes i 2022, kommer SJ til å satse stort på strekningen

– Siden hurtigtogene ble satt inn på strekningen, har antall reisende doblet seg. Vi har planer om å ha åtte avganger med hurtigtog i hver retning fra 2022, sier Niclas Härenstam, pressesjef SJ.

Strekningen Oslo – Stockholm trafikkeres av hurtigtoget X2000, som kjører i 200 km i timen. SJ satser nå ni milliarder kroner på en totalopprustning av X2000-togene og kommer dessuten til å kjøpe 30 nye hurtigtog med fart på 250 km/t.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093