Har søkt konkursbeskyttelse
På grunn av det økonomiske uføret selskapet har havnet i, har Condotte valgt å begjære konkursbeskyttelse for retten i Roma, skriver Bane NOR i en pressemelding.
Begjæringen fant sted 8. januar, altså rett før Bane NOR reiste til Roma for å forsøke å rydde opp i vanskene. Anmodningen fra Condotte er imidlertid ikke behandlet av domstolen ennå.
Kjøper seg tid
Dersom konkursbeskyttelsen godkjennes, vil den sikre at den italienske entreprenørens forhandlinger med bankene pågå uten innblanding fra kreditorer eller andre i inntil 120 dager.
Condotte er en av Follobaneprosjektets totalentreprenører og har en rekke utestående fordringer fra norske underleverandører.
Vil bruke kontraktene
I møtet med Bane NOR i Roma kom det fram dersom det åpnes konkursbeskyttelse i Italia, vil domstolene utøve kontroll over Condotte slik at leverandører og andre skal være sikret oppgjør for alle leveranser og arbeid som utføres etter 8. januar 2018.
Condotte skal også ha forsikret Bane NOR om at når finansieringen er på plass, vil utestående regninger også fra før 8. januar bli betalt.
Bane NOR understreker at de vil ta i bruk de rettigheter de har i kontraktene dersom det skulle bli behov for det.
– Svært kompetente
Condotte er et familieeid selskap som har hatt oppdrag innen utbygging i over 150 år.
– De er teknisk svært kompetente og innovative. De har håndtert arbeidet så langt her hos oss på en formidabel måte. Bane NORs ønske er at denne situasjonen løser seg raskt slik at vi kan fortsette vårt arbeid sammen med Condotte og deres underleverandører, sier prosjektdirektør Per David Borenstein i Bane Nor.
Det er follobaneprosjektets anskaffelsesleder Jan Vormeland som er sammen med Borenstein i Roma for å forsøke å rydde opp i problemene med Condotte.