23948sdkhjf

Bom på bom

135 bevilgede vei-milliarder til tross, kun et fåtall nye veiprosjekter finansieres uten bompenger.

I en pressemelding velsigner Norges Automobilforbund den kraftige satsningen på veiene i Statens vegvesens handlingsplan for 2018–2023, som Building Supply omtalte i går.

Samtidig fordømmer NAF alle tiltakene som medfører nye bomavgifter. NAF vil heller ha et eget veifond som alternativ finansiering.

– Bedre veier er viktig, men igjen er det veldig få veiprosjekter som blir gjennomført uten bompenger, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

Rammer lommeboka

Vegvesenets plan lover oppstart og ferdigstillelse av mange veiprosjekter fram mot 2023. Men bompenger er forutsetningen for å få til investeringene.

– Planen viser at behovet for nye og oppgraderte veier er stort, men vi etterlyser en debatt om hvordan vi kan finansiere dette på en bedre måte, uten at det rammer lommeboka til den enkelte ved høye bomsatser, sier Stig Skjøstad.

Foreslår veifond

NAF har lagt frem en rapport som viser at det er mulig å finansiere viktige prosjekter gjennom et veifond og en veibank i stedet for via bompenger og bevillinger fra år til år i budsjettkampene.

– Dette er noen politikerne må ta tak i. Ambisjonene for samferdsel er høye, og behovet der ute er stort. Vi er bekymret for at bompengetrykket blir for høyt for folk når både veistrekninger og behov i byene krever så mye bompenger, sier Skjøstad.

Det skal kreves inn 42 milliarder kroner i bompenger i seksårsperioden, og da er ikke Nye Veier sine prosjekter og byinvesteringene tatt med i regnestykket.

Kritisk vedlikehold

Folk i hele landet kjenner på at behovet for vedlikehold på veiene er stort. NAFs undersøkelser viser at folk prioriterer veivedlikehold høyere enn bygging av nye veier. Mye av vedlikeholdsmidlene i seksårsplanen går med til tunneler, som betyr at andre tiltak blir prioritert ned. Midler til å stanse forfallet på broene først blir prioritert etter 2023.

– Regjeringen har satt inn en stor og viktig innsats for å redusere forfallet på veiene. Likevel ser vi at det er så mye forfall på veiene at heller ikke satsningen i denne seksårsplanen er tilstrekkelig, sier Skjøstad.

– Nullvisjon innen rekkevidde

God infrastruktur er viktig for å forebygge og sikre at et uhell ikke blir til en fatal ulykke. Et godt vedlikeholdt og driftet veinett er helt sentralt i dette.

– Det er bra at Vegvesenet nå ser på nullvisjonen som et mål. Hvert eneste liv som går tapt i trafikken er en tragedie. Møtefri vei er det viktigste tiltaket for å eliminere møteulykker som ofte får alvorlig utfall, og det er et etterslep av veier som burde hatt midtdeler, sier Skjøstad.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078