Feilberegnet betongen
Den siste kostnadssprekken utgjør alene rundt 500 millioner kroner. Etter det Aftenposten får opplyst var de mest kostnadsdrivende årsakene til denne overskridelsen at mengden betong som skulle brukes i den 250 meter lange innkjøringstunnelen, var feilberegnet, og at det ble nødvendig å legge om deler av rørsystemet i Rådhusgaten som følge av prosjektet.
Også prisstigning og økte honorarer til Multiconsult, som har ansvaret for prosjekteringen, har bidratt til at kostnadene har økt.
– Det er helt vanlig at det underveis blir endringer i mengde materiale, som betong, som skal brukes. Det er åpenbart at det ikke er mulig å planlegge et omfattende prosjekt midt i Oslo sentrum helt eksakt, og at det vil kunne dukke opp uforutsette ting underveis, sier NTNU-forsker Morten Welde, som har forsket på kostnadsoverskridelser i offentlige prosjekter.
Kostnadene har vokst med over 300 prosent til 2,3 milliarder kroner etter den siste overskridelsen på 500 millioner kroner.