Neste kontrakt: 3,4 milliarder
Statens vegvesen og Betonmast Hæhre har inngått avtale om å bygge en 700 meter lang sidetunnel i Mekjarvik i Rogaland. Tunnelen skal brukes til å frakte masse ut fra tunnel-løpene i Rogfast.
Kontakten er verdt 62 millioner, noe som er for småpenger å regne mot de kontraktene som nå skal lyses ut i prosjektet.
I gang på begge sider
Av de ti entreprenørene som leverte tilbud, hadde Betonmast Hæhres anleggsavdeling det laveste tilbudet på 62 millioner kroner, skriver Vegvesenet i en melding.
– Samtidig overbeviste de oss om at de kan levere riktig kvalitet til rett tid. Det skal bli godt å komme i gang fra sørsiden av Rogfast, sier prosjektleder for Rogfast, Tor Geir Espedal.
Dette er den andre kontrakten som har vært utlyst i Rogfast. NCC vant den første, som skal foregå på nordsiden av det gigantiske tunnel-prosjektet.
Nå kommer milliardkontraktene
Statens vegvesen vil om kort tid lyse ut den første av de tre virkelig store Rogfast-kontraktane.
Først ut er Kvitsøy-kontrakten, som er estimert til 3,4 milliarder kroner.
RogfastRegjeringen la 5. april 2017 fram forslag om utbygging og finansiering av prosjektet E39 Rogfast i Randaberg, Kvitsøy og Bokn kommuner i Rogaland for Stortinget. – Dette vil bidra til å knytte næringsliv og befolkning tettere sammen på Vestlandet, og er det første ferjeavløsningsprosjektet i vår ambisjon om en ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Stortinget vedtok prosjektet 23. mai 2017. |