23948sdkhjf

Tidenes veikontrakt i Norge

En norsk entreprenør har sikret seg RV3-oppdraget mellom Løten og Elverum. Kontraktsverdi: 5,5 milliarder kroner.

Det blir Skanska som stikker av med rekordkontrakten, ifølge en pressemelding fra Statens vegvesen. Dette er den største kontrakten som noen gang er inngått i Norge.

For de 5,5 milliardene skal Skanska bygge, finansiere, drifte og vedlikeholde veistrekningen i 20 år. Dette er nærmere 1,5 mrd. kroner lavere enn kostnadsoverslaget som ble lagt fram for Stortinget i desember 2016.

OPS-avtale

Prosjektet gjennomføres gjennom den såkalte OPS-ordningen hvor det offentlige og det private samarbeider om utbygging.

– Vi har sammen med tilbyderne knadd prosjektet i møter over et halvt år. Fordelen med denne prosessen er at entreprenørene kan påvirke både løsninger og risikoprofil i prosjektet. Dermed kan de prise seg lavere, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

25 km vei

– Regjeringen er opptatt av å få mest mulig vei for pengene. Derfor er det gledelig at vi kan sette i gang med et stort veiprosjekt etter modellen for offentlig-privat samarbeid. Det første OPS-prosjektet innen veibygging på ti år, er samtidig en av de største veikontraktene som er inngått i Norge, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding fra Regjeringen.

Den nye riksveien mellom Løten og Elverum omfatter 16 kilometer med firefeltsvei og ni kilometer med tofeltsvei. Utbyggingen starter i juni i år og skal være ferdig i november 2020.

Lavest pris

Skanska har sammen med Strabag/Acciona og Stamveg AS (Veidekke/Sundt) vært i finalen. Prosjektleder Stensbye Taale Stensbye i Statens vegvesen berømmer de tre grupperingene som har deltatt i finalerunden. Alle har levert gode tekniske løsninger.

Skanska vinner kontrakten på en kombinasjon av kvalitet og laveste pris. Stamveg er en god nummer to, mens Strabag/Acciona til slutt endte opp med et forbehold i strid med konkurransens regler som førte til avvisning av tilbudet.

Til tross for en gunstig pris fra Skanska, reduseres det ikke på standarden for eksempel i form av færre kryss, lys eller vegbredder. Vi får et prosjekt som kan måle seg med hvilken som helst vegutbygging når det gjelder framdrift og kostnadseffektivitet, påpeker Stensbye.

Fakta om prosjektet:

  • Ny rv. 3/rv. 25 mellom Løten og Elverum omfatter 16 km 4-felts veg og 9 km 2-felst veg med midtrekkverk, oppgradering av gammel veg og bygging av ny kontrollstasjon. 
  • Prosjektet skal gjennomføres på om lag to og et halvt år. Det starter i juni og veien skal åpnes i november 2020. 
  • Dette er det første OPS-prosjektet i veibyggingen på over 10 år. Skanska står for bygging, finansering og drift/vedlikehold i 20 år.

Kilde: Vegvesenet

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.112