23948sdkhjf

Nærmer seg ny E18 i Telemark

Over halve strekningen vil bestå av bruer og tunneler.

Nye Veier leverte 22. mars forslaget til reguleringsplan for strekningen E18 Langangen–Rugtvedt til videre politisk behandling i Porsgrunn og Bamble kommuner, skriver Nye Veier i en pressemelding.

– Hastesak

– Sammen med kommunene har vi vært opptatt av å finne optimale løsninger som gir mest mulig vei for pengene, redusert reisetid og god trafikkavvikling. Samtidig spares verdifull natur, dyrket mark og turområdene for lokalbefolkningen, sier Magne Ramlo, prosjektdirektør i Nye Veier for utbyggingsområdet E18 Langangen–Grimstad.

– Nå er det avgjørende å få godkjent planene så raskt som mulig for å sikre en effektiv og sammenhengende utbygging av firefelts vei i E18-utbyggingsområdet, sier Ramlo.  

Mange bruer og tunneler

Strekningen har et krevende terreng og det blir et veianlegg med mange konstruksjoner. Mer enn halve strekningen går enten gjennom tunneler eller over bruer.

I Porsgrunn kommune omfatter reguleringsplanen en strekning på 13,5 km, hvorav dagstrekningen er på 7,4 km, inkl. bruer. Det planlegges bruer ved Langangen, Herregårdsbekken, Skjelsvikdalen, Rød og over utløpet av Frierfjorden. Samlet brulengde er ca. 1,4 km, inkludert halv Grenlandsbru.

På strekningen inngår det fem tunneler, Blåfjell, Bjønnås, Prestås, Brattås og Steinbrekka på til sammen 6,1 km. Den lengste er Preståstunnelen på 2,9 km.

I Bamble kommune fremmes det en reguleringsplan for den sørlige halvdelen av ny Grenlandsbru.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094