Liten interesse for stor vei- og jernbanejobb
Strekningen som skal prosjekteres går mellom Arna i Bergen kommune og Helle i Vaksdal kommune. Her er det mange tunneler i dag, både på E16 og Vossebanen. I framtida blir det atskillig færre, men utsikten for de reisende blir ikke bedre av den grunn - den blir mye dårligere, melder veier24.no.
På E16 blir det tre tunneler med lengder på mellom 9 og 10 km. På Vossebanen blir det bare to tunneler, den ene blir nesten 19 km lang, den andre blir ca. 8 km.
Oppdraget som er utlyst omfatter rådgivning, planlegging og detaljregulering av veg og jernbane. Det er et fellesprosjekt mellom Statens vegvesen og BaneNor. Region vest skal lede prosjektorganisasjon og være rådgiverens kontraktspart og oppdragsgiver.
Før utlysningen tok byggherren sikte på å prekvalifisere minimum tre selskaper. Siden bare tre har meldt sin interesse, vil alle få mulighet til å konkurrere om oppdraget, hvis de blir godkjent av byggherren. Den avgjørelsen blir tatt av anskaffelsesnemnda 21. juni.
De som slipper gjennom nåløyet, skal delta i en konkurranse med forhandlinger. Byggherren regner med at prosjekteringen vil ta to år.
Det endelige vedtaket om hvordan traséen for veg og bane mellom Arna og Stanghelle skal gå i framtida, er ikke gjort. Planprogrammet er ute på høring nå. Avgjørelsen blir trolig tatt i høst.
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle.
Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.