Økt salg - svakere resultat
Salget økte med seks prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Segmentene for dekorative malinger, industrimalinger og pulverlakker er alle bidragsytere til veksten, mens segmentet for skipsmaling preges av nedgangen innen skipsindustrien globalt, heter det i en pressemelding fra Jotun.
– Jotun er verdens største leverandør av skipsmaling, og når markedet er svekket slik det er nå, er det klart at også vi merker det godt. Vi forventer ikke bedring i dette markedet på kort sikt, men i Jotuns øvrige tre segmenter opplever vi god salgsvekst, sier konsernsjef Morten Fon.
Høye råvarepriser
Resultatet endte på 561 millioner, ned fra 670 millioner i første tertial i 2017. Nedgangen skyldes lavere marginer, i hovedsak knyttet til økte råvarepriser i alle segmenter samt lavere salg av skipsmaling.
– Det har i lengre tid vært krevende markeder innen offshore og skipsbygging. Vi regner med at dette vil vedvare også i tiden fremover, kommenterer Fon.
– Vi har tatt grep for å tilpasse oss den krevende situasjonen og har god kontroll på kostnadene. Prisøkninger blir nødvendig i tiden fremover, ikke minst ettersom effekten av økte råvarepriser vil ha betydning for Jotun også i månedene som kommer, fortsetter Fon.
Investerer videre
Samlede investeringer beløp seg i første tertial 2018 til 218 millioner, noe som utgjør fire prosent av omsetningen. Den pågående byggingen av nytt forskningssenter og hovedkontor i Sandefjord utgjør hoveddelen av investeringene, i tillegg til investeringer i økt kapasitet i Vietnam og Tyrkia.
Høydepunkter så langt i 2018:
- Salgsvekst i tre av fire segmenter
- Nedgang i resultat, i hovedsak som følge av økte råvarepriser og lavere salg til skipsindustrien
- Jotun opprettholder sin organiske vekststrategi og investerte 218 millioner i første tertial 2018
Finansielle nøkkeltall (millioner kroner) | T1 2018 | T1 2017 | Endring |
Driftsinntekter | 5 658 | 5 344 | 5,9 % |
Driftsresultat | 561 | 670 | -16,4 % |
Resultat før skatt | 464 | 643 | -27,9% |
Jotun er markedsleder innen dekorative malinger i Norge, og en av verdens ledende produsenter av maling og pulverlakker med 64 selskaper og 40 produksjonsanlegg på alle kontinent. Jotuns produkter er tilgjengelig i mer enn 100 land gjennom egne selskaper, felleskontollerte selskaper, avdelingskontorer, agenter og distributører. Jotun hadde i 2017 en omsetning på NOK 16,4 milliarder, og har mer enn 9 800 medarbeidere. Konsernet er organisert i fire ulike segmenter og sju geografiske regioner, og har sitt hovedkontor i Sandefjord.