Infrastruktur for milliarder nødvendig ut over nye trikker
I tillegg kommer kostnader for tiltak med vann og avløp. Planene for utvikling av baser for parkering og vedlikehold har en kostnadsramme på 1 milliard kroner.
For Trikkeprogrammet omfatter oppgradering av infrastruktur og utvikling av baser på Grefsen og Holtet (parkering og vedlikehold) i Oslo.
Storgata skal fornyes med ny beplantning, benker og fortau.Nærmere bestemt skal trikkens base på Grefsen skal bygges om for å kunne ta imot de nye trikkene.
Oslo kommune har gitt Sporveien AS ansvaret for å lede Trikkeprogrammet. Sporveien samarbeider med Bymiljøetaten i Oslo kommune og selskapene Ruter AS og Oslo Vognselskap AS om gjennomføringen. Enkelte infrastrukturprosjekter gjennomføres også i samarbeid med Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune, melder Sporveien i Oslo.
Den første nye trikken er forventet å komme til Oslo for testkjøring i 2020. Deretter vil det skje en gradvis utskiftning av gammelt materiell frem til alle nye trikker er levert i løpet av 2024.