Første konkurranse for gigantprosjekt utlyst
Statens Vegvesen har denne uken lyst ut den aller første anbudskonkurransen for prosjektet om å levere flytebro over Bjørnafjorden ved Os, Fusa, Tysnes og Austevoll.
Broen er den desidert største delen av prosjektet om å gjøre E39 fergefri.
Vegvesenet har nå lyst ut konkurranse hvor de søker to rådgivergrupper som skal gjennomføre to parallelle konseptutredningsoppdrag, før de innstiller på valg av konkret flytebroløsning for fjorden i 2019.
I utlysningen kommer det frem at fire forslag for flytebroløsninger skal dokumenteres i oppdraget:
- Alternativ K11: Flytebru som i horisontalplanet fungerer som en buebru. Bruen er fastholdt kun i hver ende.
- Alternativ K12: Flytebru som i horisontalplanet fungerer som en buebru tilsvarende som K11. I tillegg inngår forankringssystem. Forankringssystemet tenkes kun aktivert ved en mulig ekstremhendelse, og skal i slik situasjon kunne forhindre en progressiv bruddutvikling for konstruksjonen som ellers ikke kan utelukkes.
- Alternativ K13: Flytebru som i horisontalplanet fungerer som en bjelkebru. Bruen er fastholdt i hver ende, og har i tillegg forankringsliner til ankere på sjøbunnen. Forankringslinene besørger nødvendig stivhet for bruen i horisontalplanet. Bruen er rettlinjet i horisontalplanet.
- Alternativ K14: Flytebru som er liknende til K13, men i dette alternativet er kun høgbrudelen av brua rettlinjet. Flytebrudelen er krum.
Frist for å levere tilbud til konkurransen er satt til 10. september.
For mer informasjon om konkurransen, se den komplette utlysningen på Doffin.
Opphav og kilder: Statens Vegvesen / Doffin