23948sdkhjf

- Tunneler og broer vil tåle jordskjelv

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen er ikke svært bekymret for infrastrukturen under potensielle skjelv.

Risiko for jordskjelv og jordskjelvsikring er begge to svært aktuelle tema i disse dager. Den nye storfilmen Skjelvet – som omhandler et jordskjelv som treffer Oslofjorden – har snart premiere, og har ført til en økt debatt gjennom hele landet.

I forrige uke skrev Building Supply om at RIF, Rådgivende ingeniørers forening, etterlyser at Norge mangler både oppdaterte jordskjelvkart og oversikt over samfunnskritiske bygg og infrastruktur som ikke er tilstrekkelig sikret. RIF etterlyser økt engasjement rundt emnet.

Tirsdag tar RIF opp emnet igjen under Arendalsuka under et panel, hvor vegdirektør og øverste leder for Statens Vegvesen Terje Moe Gustavsen deltar.

I en artikkel skrevet av Vegvesenet selv, påpeker Gustavsen at norsk infrastruktur tåler mer enn man tror.

– Mange bruer, tunneler og fundament står i seismisk aktive områder. Vi mener at de vil tåle kraftige jordskjelv, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Selv om utreding av seismisk påvirkning er en del av den grunnleggende prosessen under konstruksjon- og byggearbeid, påpeker Vegvesenet at andre krefter er «større utfordringer»:

– En tunnelkonstruksjon utsettes for sterke krefter når den sprenges ut. En bru skal i byggeperioden tåle en orkan før den står sammenføyd og støtt. Dette er dimensjonerende for hvor solid konstruksjonen må bygges, forklarer Gustavsen.

Selv om ingen kan garantere at det ikke vil forekomme skade på infrastrukturen, viser historiske hendelser at nyere tunneler og broer klarer seg relativt godt.

Vegvesenet peker på jordskjelvet i Kobe, Japan i 1995, hvor episenteret var i umiddelbar nærhet av byggeplassen hvor broen som skulle konstrueres – som på tidspunktet allerede hadde fått tårn reist og kabler montert – stod uskadet etter skjelvet på 7,3 på ricthers skala.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063